70% dintre romani stau acasa in vacante
Aproape 40% dintre toti cetatenii chestionati la nivel global declara ca nu obisnuiesc sa calatoreasca in timpul liber. Aceasta cifra creste la 61% in Europa Centrala si de Est si scade la 37% in statele vest-europene. Cei mai impatimiti de calatorii sunt suedezii (87%), olandezii (85%) si belgienii (77%), in timp ce bulgarii si romanii sunt cei care stau cel mai mult acasa in timpul liber – 71%, respectiv 70%. Nici ungurii sau portughezii nu sunt foarte mobili, aproximativ doua treimi dintre ei declarand ca isi petrec vacanta acasa.
In majoritatea statelor analizate, tinerii sunt cei care calatoresc cel mai mult. Germania este singura tara in care nu exista o diferenta intre cei tineri si cei in varsta la acest capitol, ambele categorii mergand in vacante la fel de des. In SUA si Marea Britanie, persoanele in varsta calatoresc mult mai mult, numai aproximativ 4 din 10 persoane alegand sa stea acasa. Din contra, in Bulgaria (90%) si Romania (87%), aproape 9 din 10 varstnici declara ca stau acasa.
Unde merg si ce fac in vacanta europenii si americanii?
In jur de doua treimi din populatie (un total de 65%) prefera ca destinatie propria tara. Dintre tarile Europei de Vest (49%), acest lucru este valabil pentru tari mediteraneene precum Portugalia (aproape 70%), Italia si Spania (66%) sau Franta (60%), iar in statele CEE, polonezii (76%) si ungurii (71%) se dovedesc cei mai atasati de propria tara.
De asemenea, 80% dintre americani sunt “nationalisti”, iar turcii chiar intr-o proportie mai mare – 95% aleg sa isi petreaca concediul in Turcia. Locuitorii multora dintre tarile europene opteaza pentru sudul continentului: in special belgienii 42% si olandezii (peste 35%), dar si 3 din 10 nemti. 42% dintre romani afirma ca isi petrec vacanta in propria tara.
Pentru mai mult de 1 din 5 locuitori a calatori in timpul vacantelor inseamna a-si vizita familia sau prietenii. Este mai ales cazul turcilor (38%), dar si al unui sfert dintre americani. In Europa Centrala si de Est, un sfert dintre polonezi si romani fac acelasi lucru, dar si francezii (23%) sau britanicii (22%).
In jur de 19% opteaza pentru o vacanta activa in care sa faca sport: inot, mers cu bicicleta, urcat pe munte sau chiar catarare. In statele din Vestul Europei (18%), belgienii (31%) sunt cei mai activi, urmati de germani (26%). La nivelul statelor din CEE, cehii (37%) par a fi cei mai dornici de vacante active, in vreme ce turcii ii depasesc pe toti: 43% declara ca fac miscare in concedii.
Pentru 1 din 7, a se distra in baruri sau cluburi este cel mai important: 16% dintre europeni, in special romani (24%), portughezi (22%) si nemti (20%). Shopping-ul este preferat de 6% dintre cei care calatoresc – si aici romanii se claseaza printre cei mai impatimiti (8%), dar si cetatenii Turciei (8%) sau ai Statelor Unite (7%).
Care este bugetul dedicat vacantelor?
Peste o treime dintre respondenti la nivel global sunt dispusi sa investeasca maxim 1000 de euro de persoana in vacantele anului 2010, iar 21% din aceasta treime nu vor cheltui mai mult de 500 de euro. Numai unul din zece cheltuie intre 1000 si 2000 de euro. Aceasta cifra se tripleaza in Suedia, in vreme ce aproximativ 20% dintre olandezi si belgieni sunt pregatiti sa plateasca peste 1000 de euro.
Romanii sunt ceva mai atenti cu banii pe care ii dedica concediilor – 23% spun ca isi permit un buget de pana in 1000 de euro, dintre care 16% investesc sub 500 de euro in astfel de perioade.
Cercetarea globala GfK despre vacante a fost realizata in primavara anului acestuia, pe un esantion de 16.364 de persoane peste 15 ani din 16 tari.
GfK Romania
GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK. De peste 8 ani, GfK Romania este institutul numarul 1 de cercetare de piata din Romania.
Activitatile sale sunt structurate in cinci segmente: Custom Research – cercetare cantitativa si calitativa Ad Hoc pentru o arie larga de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicatii si IT, finante, retail, turism, auto, bunuri industriale), Consumer Tracking – cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology – cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata, Media – cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media si Healthcare – cercetare calitativa si cantitativa in toate domeniile medicale.
Infiintat in 1934 ca prima companie de cercetare de piata in Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizatii de cercetare de piata din lume. Pentru informatii suplimentare, vizitati website-ul: www.gfk-ro.com