Abordarea BLUE în autism
BLUE este o abordare terapeutica utilizata in terapia copiilor cu autism in cadrul Asociatiei AITA, insumand o serie de tehnici si principii din mai multe terapii clasice folosite in recuperarea copiilor cu autism (ABA, logopedie, VB, artterapie, terapie senzoriala, terapie ocupationala, socializare, kinetoterapie).
Autismul este din ce mai des intalnit in locurile unde de regula se aduna copiii, la locurile de joaca, la gradinita, la scoala, in parcuri. Ii vezi de departe si nu stii ce este in neregula cu ei, dar se vede ca nu vorbesc, au unele miscari care par nefiresti sau sunete pe care nu stii unde sa le incadrezi.
Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare care afecteaza limbajul copilului, relatiile sale cu cei din jur si comportamentul general.
Toti copiii cu autism prezinta tulburari de limbaj, in sensul ca, fie nu vorbesc, fie daca vorbesc, limbajul este sarac, neadecvat si adesea neinteligibil. Relatiile copilului cu parintii si fratii sunt afectate, acestia de cele mai multe ori declarand ca nu se pot intelege cu el.
Contactul vizual este slab, jocul este nefiresc si copilul pare ca face doar ce vrea si doar cand vrea. Inainte de a incepe terapia, se dezvolta comportamente stereotipe pe care le exerseaza indelung si la care nu renunta cu usurinta: aprinde-stinge luminile, inchide-deschide usile, flutura manutele, invarte rotile si alte obiecte, etc.
Ca o consecinta, apare intarzierea in dezvoltarea psihica, si parintele incepe sa caute solutii.
Daniela Gavankar, psiholog si presedinte AITA (www.autism-aita.ro) ne-a ajutat sa intelegem la ce se refera aceasta abordare si de ce le recomanda parintilor mai mult decat ABA.
BLUE este o abordare complexa folosita pentru prima data in cadrul Asociatiei AITA si care include o serie de tehnici si principii terapeutice, astfel incat ajutorul oferit copilului cu autism sa fie cat mai adaptat nevoilor lui. ABA este o abordare foarte eficienta atunci cand functia comportamentului este sociala si depinde de cei din jur.
Insa nu tot timpul comportamentul poate fi modificat in acest mod, cel mai adesea fiind cerute alte modalitati de interventie. Terapia de integrare senzoriala este necesara in majoritatea cazurilor unde dificultatile de atentie si autostimularile sunt mari si dificil de modificat.
Logopedia si, in general, stimularea limbajului se face in fiecare sesiune de terapie la noi la AITA, si se urmareste atat vorbirea cat si dezvoltarea comunicarii in contexte cat mai naturale. In sesiunile de socializare copiii invata sa relationeze si sa se joace cu jucariile sau unii cu altii.
La noi, la AITA, se face terapie comportamentala (ABA), logopedie, terapia axata pe comportamentele verbale, kinetoterapie, terapie senzoriala, ocupationala, socializare, dezvoltare personala si emotionala, teoria mintii, etc.
Fiecare sesiune insa abordeaza si stimuleaza comunicarea, socializarea, jocul, independenta, generalizarea in situatii naturale de viata a deprinderilor dobandite in terapie.
Copiii invata sa potriveasca obiecte si imagini, dar si sa mearga pe bicicleta, invata sa imite dar si sa danseze, invata pronumele dar si sa ia masa impreuna cu ceilalti copii, sa-si faca curat in camera si sa astepte linistiti tramvaiul in statie.
BLUE este o abordare complexa in care terpia se face cu obiective clare dar si cu creativitate, exigent dar si cu mare drag de copii si de lucru bine facut.
Despre toate aceste terapii, pe larg la IACB 2018 – International Autism Conference Bucharest, in 19 – 21 octombrie. (www.iacb.ro)
Autor Psychologies.ro