Now Reading
Abordarea Blue în autism, mai mult decât ABA

Abordarea Blue în autism, mai mult decât ABA

În România anului 2004 auzeam pentru prima oară de ABA ca abordare terapeutică în cazul copiilor cu autism. ABA a adus multă speranță în România în rândul parintilor copiilor cu autism fiind înțeleasă ca un răspuns la toate problemele unei persoane cu autism. Astăzi, la 14 ani de atunci, lucrurile s-au mai domolit, iar ABA a fost așezată acolo unde îi este locul, și este considerată ca fiind una dintre abordări, și nu unica abordare care poate ajuta o persoană cu autism.

 

În acest context a apărut BLUE,  care cuprinde mai multe abordări terapeutice necesare copiilor cu autism.
Stăm de vorbă cu psihologul Daniela Gavankar, presedinte al Asociatiei AITA si coordonatorul centrului AITA Creativity, despre autism si recuperarea copiilor cu autism.

Spuneți-ne ce este autismul și cum afectează viața persoanei și a familiei în care trăiește?

Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare care afectează comunicarea și limbajul persoanei, relațiile sale și comportamentul general, în sensul apariției unor autostimulări, stereotipii, fixații (în general comportamentul este atipic). O persoană cu autism, înainte să inceapă o terapie, poate să nu vorbească deloc, sau dacă poate vorbi, să nu folosească vorbirea cu sens de comunicare, ci mai degrabă ecolalic (repetă ce aude) și toată vorbirea poate fi afectată de la emiterea sunetelor până la structura gramaticală.

Copilul cu autism nu este interesat de ceea ce îi prezintă părinții lui, nu învață spontan să se joace cu jucăriile, nu învață cu usurință lucruri de la ei (decât atunci când vrea și dacă vrea) indiferent de eforturile pe care aceștia le fac în această privință. Poate avea crize mari de comportament când i se cere ceva, contactul vizual și, în general, relația afectivă fiind sărace. Familia semnalează faptul că nu se poate înțelege cu copilul și nu îi poate gestiona crizele de protest.

Asociația AITA aniversează anul acesta 10 ani de la înființare. Ce ne puteți spune despre rezultatele pe care le-ați obținut cu copiii în acești ani?

AITA s-a născut în 2008 și de atunci oferim servicii de terapie copiilor și suport părinților. Cred că până la 47% dintre copiii cu care am lucrat zi de zi au plecat de la noi considerați recuperați.

Dar acest efort imens s-a făcut trecând printr-o restructurare continuă a programului, ajungând astăzi să clarificăm acest nou proiect AITA, acela al abordării BLUE, care înseamnă program intensiv, desfășurat în fiecare zi, minim 2 ore, cu obiective bine stabilite în funcție de nevoile copiilor.

Terapiile abordate îmbunătățesc în mod vizibil ariile afectate ale copiilor: limbaj și comunicare, joc și socializare, autonomie și independență, comportament neadecvat, abilități academice, senzorialitate, motricitate, atenție, etc.

Știm că sunteți analist comportamental și dvs. și la centru se lucrează ABA. Toată lumea vorbește despre ABA. Spuneți-ne ce se poate face și ce nu se poate obține cu ajutorul acestei abordări?

Eu personal, cred foarte mult în această abordare și o aplic cu drag și profesionalism alături de alte abordări la fel de importante și de nelipsit din programul de zi de zi al unui copil cu autism. Am studiat ABA la University of North Texas în anii 2008 – 2010 și am simțit la momentul respectiv că ABA este răspunsul valabil pentru toți copiii cu autism.

După 10 ani de atunci, am înțeles că ABA nu face minuni cu oricine și în orice condiții și că trebuie depuse efortur conjugate din mai multe părți pentru a ajuta eficient un copil cu autism.

ABA este o abordare foarte eficientă atunci când funcția comportamentului este socială și depinde de cei din jur. Însă nu tot timpul comportamentul poate fi modificat în acest mod, fiind necesare atunci alte abordări.

La noi la centru se fac ABA, PECS, VB, logopedie, terapie senzorială, ocupațională, socializare, kinetoterapie, dezvoltare personală și emoțională, teoria minții, psihoterapie cognitiv comportamentală, de către oameni bine pregătiți și care știu și pot să ajute eficient și în acord cu resursele copiilor care ne cer ajutorul.

De ce BLUE? La ce se referă mai exact această abordare?

Daniela Gavankar ne explică pe larg la ce se referă BLUE și de ce este necesară pentru copiii cu autism această abordare.
BLUE este o abordare complexă care include o multitudine de tehnici și terapii, astfel încât ajutorul primit de către copil să fie cât mai complet și să poată să-i dezvolte la maxim întregul potențial.

La AITA copiii vin în fiecare zi, cel puțin 2 ore, asta însemnând minim 10 ore pe săptămână. Aceste ore sunt repartizate în funcție de nevoile copilului în ore cu specific de logopedie, socializare și generalizare, integrare senzorială, ABA, pregătire pentru grădiniță etc.
Însă, fiecare oră, indiferent de specificul ei, abordează obligatoriu jocul și socializarea, comunicarea și limbajul, modificarea comportamentelor neadecvate, menținerea și generalizarea comportamentelor dobândite în activități independente etc.

Copiii învață să se joace, să comunice și să se autogospodărească în funcție de abilitățile și de vârsta lor, astfel încât comportamentul lor să capete un sens în viața de zi cu zi. Învață, nu doar abilități academice necesare la grădinița și școala, învață și să se ținp de mânuță unii cu alții, să mănânce împreună, să se joace, să facă curat în cameră, să meargă la magazin să își cumpere ce au nevoie, să își caute ghiozdanul și să-și ia lucrurile de care are nevoie, să-și strângă lucrurile personale când pleacă acasă.

BLUE este o abordare în care comunicarea cu părinții este esențială, fiecare copil având un caiet de comunicare în care părinților li se spune exact ce fac fac copiii la noi și în ce fel trebuie să continue acasă. În caiet scriu atât terapeuții, cât și părinții, dificultățile fiind semnalate din ziua în care apar.

ABA este o abordare foarte căutată de către părinții la început de drum, cu copii mici, dar care, pe măsură ce copiii cresc, încep să caute și alte modalități mai eficiente de intervenție, alături de abordarea comportamentală.

De ce le recomandati parintilor sa aleaga o abordare BLUE si nu un program intensiv doar ABA?

Uneori ABA pur și simplu nu merge, sau nu are rezultatele așteptate, iar atunci trebuie să fii pregătit să  schimbi. Eu cred că orice abordare intensivă este eficientă în cazul unui copil cu autism, dacă se aplică cu consecvență și are obiective personalizate în funcîie de nevoile persoanei.

De exemplu, când copilul este puternic desincronizat senzorial, învățarea nu se produce până nu se reglează senzorial, iar atunci ABA este absolut ineficientă. Și trebuie să fii pregătit să oferi ce are copilul nevoie. În echipa noastră avem terapeuți pregătiți în ABA, logopedie, terapie senzorială, ocupațională, kinetoterapie, socializare, pentru că nevoile copiilor se schimbă periodic și un singur tip de terapie ar fi foarte potrivit, dar numai într-un anumit context și timp.

Scopul final al oricărui program de recuperare pentru un copil cu autism este să-l ajute pe copil să fie din ce în ce mai puțin autist, să fie adecvat și independent în ceea ce face, să știe să se joace, să comunice, să se poată integra în grupurile sociale recomandate pentru vârsta lui.

Părinții care vor să afle mai multe despre programele noastre BLUE ne pot găsi la AITA, [email protected] și Tel. 0753055852.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top