Ce trebuie să știi despre cum funcționează mintea ta atunci când vrei să achiziționezi un smartphone? 3 factori care îți influențează deciziile
Tehnologia a devenit o parte esențială a vieții de zi cu zi. Indiferent de vârstă, sex sau statut economic, cu siguranță porți un smartphone cu tine chiar acum. Te bazezi pe un telefon pentru a comunica cele mai intime gânduri celor dragi, pentru a plăti facturile lunare, pentru a fi conectat cu ceea ce se întâmplă în lume, dar și pentru a rezolva rapid orice situație ce ține de viața profesională. Toate acestea transformă smartphone-ul în cel mai bun prieten al tău.
Producătorii de telefone mobile sunt conștienți de această legătură strânsă care se formează între o persoană și smartphone-ul său, precum și de multiplii factori de decizie care intră în joc atunci când este momentul de a achiziționa un nou telefon. Acești factori nu se limitează la aspecte precum viteza, rețeaua, memoria telefonului sau particularitățile tehnice, ci includ și anumiți factori psihologici care țin de personalitate, stilul de viață sau loialitatea față de anumite branduri. Din acest motiv, telefoanele sunt prezentate ca fiind capabile să îmbunătățească considerabil experiențele de zi cu zi ale consumatorului și să inspire anumite emoții sau să definească anumite laturi ale personalității celui care îl achiziționează. Cumpărarea unui telefon nu mai este așadar doar o alegere practică, ci una emoțională, psihologică. Iată ce factori te inflențează în decizia ta:
Seturi de valori și atitudini
Ceea ce ai auzit despre brand, producător sau serviciu afectează încrederea pe care o ai în produsul de pe piață. Dacă este un produs high class, sofisticat, de calitate și elegant, așa cum sunt, spre exemplu, aceste telefoane mobile, cu un design atractiv și afiliate unor branduri de încredere, cunoscute pe piața românească, cu siguranță îl vei prefera în fața unui produs low cost, al cărui producător necunoscut nu rezonează cu setul tău de valori și dorințe. Cum majoritatea telefoanelor au caracteristici tehnice asemănătoare, publicitatea apelează la latura emoțională și asociază produsele cu trăsături, caracteristici și valori pozitive cum ar fi perfecționismul, creativitatea sau ingenuozitatea, astfel încât obiectul cumpărat să reflecte o anumită trăsătură a personalității.
Motivație și nevoie
Nevoia este cea mai mare motivație de a cumpăra. Cumperi mâncare atunci când ești înfometat sau haine când îți este frig. Orice achiziție corespunde unei nevoi identificabilă în piramida lui Maslow. În aceeași măsură, cumperi un telefon pentru a satisface nevoia de comunicare cu ceilalți, nevoia de a fi conectat la restul lumii, nevoia de apartenență la un grup social, nevoia de a da dovadă de stil. Multiplele roluri pe care le îndeplinește smartphone-ul răspund unui număr mare de de nevoi ale consumatorului, oferind o motivație psihologică puternică pentru a cumpăra produsul.
Experiențe și percepții
Dacă percepi un produs ca fiind benefic sau competitorul său ca fiind nesatisfăcător, vei evita acel produs cu caracteristici pe care le consideri negative. Spre exemplu, dacă un mesaj publicitar te-a convins să cumperi un anumit telefon, însă experiența după cumpărare nu a coincis cu mesajul comunicat, îți poți pierde încrederea nu doar în produsul respectiv, ci și în celelalte modele de telefoane ale brandului respectiv. La nivel psihic vei poziționa brandul ca unul de calitate redusă, chiar dacă producătorul rezolvă problemele care te-au nemulțumit și scoate pe piață alte modele noi, superioare altor branduri.
Așadar, factorii psihologici influențează alegerea telefonului potrivit mai mult decât ți-ai fi dat seama. Succesul companiilor producătoare de telefoane depinde de capacitatea lor de a înțelege modul în care consumatorii își proiectează personalitatea asupra produselor lor.
Foto: Pixabay