Creierul nostru numara prin gesturi
Daca ne intreaba cineva c¢te carti sunt pe un raft, cel mai probabil, in timp ce le numaram, le indicam cu degetul. Sau dam din cap c¢nd le fixam cu privirea. Rezultatul numaratorii il verbalizam „in g¢nd”.
Aceste gesturi sunt mai mult dec¢t niste obiceiuri pastrate din copilarie, ele faciliteaza procesul cognitiv ce are loc in timp ce numaram. Psihologul de orientare cognitiv-comportamentala Richard Carlson, profesor la Pennsylvania State University, a efectuat un studiu ce vizeaza acesta problematica: un grup de studenti au fost pusi sa numere punctele afisate de un monitor. Jumatate dintre studenti au numarat arat¢nd cu degetul punctele respective, in timp ce cealalta jumatate a fost instruita sa nu faca astfel.
Cei care au aratat cu degetul au numarat mult mai repede si mai corect dec¢t ceilalti. Cercetatorii au descoperit un alt lucru care i-a surprins: multi dintre studentii care nu au aratat cu degetul punctele au dat din cap in timp ce numarau. Pentru toti adultii a numara este o a doua natura, asadar de ce trebuie sa aratam cu degetul sau sa dam din cap? Richard Carlson afirma ca responsabile sunt mecanismele ce tin de reprezentare. Gesturile impun un ritm care mareste viteza numararii. |n acelasi timp, gesturile ajuta mintea sa tina evidenta cartilor care au fost numarate sau ce numar vine in sir. Toate aceste tactici tin de reprezentari. „Sa pastrezi reprezentarile mentale este destul de dificil. Gestul este o modalitate de a usura lucrurile”, afirma Richard Carlson.
Monitor on Psychology
de Catalina Cristescu
poze din arhiva Edipresse.