Cum să te pregătești pentru conflict. 4 cărți care te învață să depășești situațiile dificile
La muncă, pe stradă sau acasă, interacționăm cu persoane care uneori sunt de acord cu noi, iar alteori nu. Conflicte pot apărea oriunde, de aceea este important să le gestionăm. Momentele în care suntem stresate sau agitate nu sunt cele mai bune pentru identificarea unei strategii optime în vederea rezolvării conflictului. De aceea, e important să înveți din timp tehnici care sunt de ajutor în aceste situații. Iată patru cărți, disponibile la această librarie online, care te ajută să comunici mai eficient, în orice conflict care apare în cuplu, familie sau la la locul de muncă:
„Comunicarea nonviolentă”, Marshall B. Rosenberg
Psihologul american Rosenberg expune în cartea sa metoda comunicării nonviolente, care te poate ajuta în rezolvarea conflictelor, dar și la renunțarea la tiparele de gândire și cutumele care pot duce la apariția acestora. „Comunicarea nonviolentă” este o carte care te poate ajuta să previi conflicte și mai mult de atât. Interacțiunile cu toți cei din jur pot beneficia de pe urma acestei lecturi care te învață despre relații care sunt bazate pe compasiune, respect și cooperare. De altfel, scrierile lui Rosenberg sunt inspirate după filosofia lui Gandhi, dar au și o bază științifică, pornind de la cercetările lui Carl Rogers asupra empatiei. Dacă ai nevoie de motive suplimentare ca să citești „Comunicarea nonviolentă”, află că a fost tradusă în peste 30 de limbi și a fost vândută într-un milion de exemplare.
„Everything is workable”, Diane Musho Hamilton
Cartea lui Hamilton te învață cum să abordezi conflictul dintr-o perspectivă conștientă și rațională, ca să ai mai mult control și să rezolvi conflictele pașnic. Autoarea a identificat trei stiluri principale de conflict și te ajută să îți dai seama în care te încadrezi. Totodată, cartea îți expune diverse perspective care apar în timpul unui conflict. Pe măsură ce empatizezi mai bine cu cei din jur și le înțelegi motivațiile și dorințele, vei fi mai în măsură să soluționezi conflictele într-un mod satisfăcător pentru toți cei implicați.
„Changing the conversation”, Dana Caspersen
În această lectură utilă, Caspersen ne oferă 17 principii pentru rezolvarea conflictelor. Fiind un expert în acest domeniu, autoarea ne oferă exemple și exerciții practice, care să ne ajute să punem în practică ceea ce învățăm. Ea pleacă de la ideea că nu putem schimba ceea ce fac alți oameni, dar că putem schimba ceea ce facem noi. Să evităm conflictul nu este o soluție – în schimb, putem să ascultăm, să încercăm să înțelegem cealaltă persoană și să ne expunem propriul punct de vedere cu calm. În timp, putem să observăm că încercările de a ne impune punctul de vedere sau de a reacționa cu mânie nu au rezultate dorite, ci, mai degrabă, că agravează conflictul. Pe scurt, Capersen te învață cum să îți schimbi în mod pozitiv reacțiile în fața conflictului, într-o carte concisă și bine structurată.
„The innovation code”, Jeff Degraff
Ca să ne fie mai ușor să evităm conflictele și să lucrăm pentru a le rezolva, este util să aflăm mai multe despre părțile pozitive ale acestora. Jeff Degraff propune o perspectivă inedită asupra conflictului în cartea sa, „The innovation code”, utilă în special pentru conflictul la locul de muncă. Nu e neobișnuit să ai colegi care văd lucrurile într-un mod diametral opus față de tine, cu care e dificil să nu intri în conflict din această cauză. Autorul explică faptul că, pentru inovație, armonia nu este utilă. Pentru a obține idei și soluții noi, este nevoie de perspective diferite. Inovația are loc atunci când persoane foarte diferite reușesc să colaboreze. Degraff expune patru stiluri pe care le poate avea un inovator: artist, inginer, atlet și înțelept. Înțelegând părțile pozitive ale conflictului, îl putem folosi ca să reușim să colaborăm cu persoane cu care nu ne este ușor să ne înțelegem și să obținem rezultate mai bune în relațiile de la locul de muncă.
Sursă foto: Shutterstock