Descoperă de #MMC: Cup&Candle și lumânarea care miroase a copilărie și rufe uscate iarna pe sârmă
De Miercurea Minților Creative, Cup&Candle, afacere românească de lumânări ambientale 100% naturale, lansează o ediție limitată cu arome speciale pentru această iarnă. Oana Botezatu, omul din spatele brandului, ne povestește cum a ajuns să recreeze o aromă din copilărie.
Prima lumânare n-a fost tocmai un succes. A turnat-o într-o ceașcă mică de espresso, doar că nu ardea. Voia să facă manual lumânări din ceară naturală, care să fie prietenoasă și cu omul, și cu mediul. După alte câteva încercări, a ajuns la varianta câștigătoare. A ales ceara din soia 100%, cu fitil din bumbac. Așa a apărut Cup&Candle, afacerea Oanei Botezatu, jurnalistă și iubitoare de cești vintage din porțelan. Până acum, a turnat mii de lumânări care au ajuns în casele oamenilor din toată țara, dar și din afara ei.
Cup&Candle produce manual lumânări ambientale, pentru case sau pentru cafenele și restaurante. Colecției inițiale de lumânări turnate în cești de colecție, de cafea sau de ceai, din porțelan de calitate, i s-au alăturat treptat ediții speciale, turnate în sticlă upcycled, adică recipiente din sticlă, care, în loc să fie aruncate, sunt refolosite într-un alt mod și cărora li se dă, astfel, o nouă viață.
De Miercurea Minților Creative, pe 5 decembrie, Cup&Candle lansează o nouă colecție în ediție limitată. Realizată alături de magazinul Beans&Dots, colecția cu trei arome speciale e disponibilă pe 5 decembrie online sau în magazinul Beans&Dots. Pentru detalii, verifică pagina specială dedicată evenimentului.
Despre noua ediție limitată și aroma care surprinde acea amintire din copilărie a mirosului de rufe uscate iarna, în ger, pe sârmă, dar și despre cum se schimbă preferințele românilor pentru anumite arome în funcție de sezon, ne povestește Oana Botezatu, mintea creativă din spatele brandului românesc.
ELLE: Ce arome ai pregătit special pentru a doua ediție #MMC?
Oana Botezatu: Am gândit, împreună cu prietenii de la Beans&Dots, trei lumânări turnate în niște borcane din sticlă reciclată (cărora le facem, astfel, #upcycle), umplute manual cu ceară de soia 100%, colorată… neagră. Sunt trei parfumuri: cotton clean, bergamotă & verbină, ceai verde & lemongrass.
E: Ce emoție ți-ai propus să trezești în cei care vor duce acasă sau vor primi cadou o lumânare din această ediție?
O.B.: Pentru mine, iarna înseamnă (și) miros de haine uscate pe sârmă, afară, și înghețate. Îmi amintesc exact cum mirosea în casă atunci când bunica le aducea de afară, din ger, și le punea pe sobă sau pe lângă sobă. Parfumul acela nu l-am mai întâlnit ani mai târziu și cred că nu-l voi mai întâlni nici dacă scot eu acum hainele afară, pe culme, în plin ger. Acolo însă mă duce cu gândul aroma de cotton clean, care cred că va fi vedeta acestei serii. Nu e doar o aromă, e o bucurie de amintire.
Apoi, Anca, de la Beans&Dots, partenera noastră în acest proiect, își dorea tare să avem în colecție o combinație de care s-a îndrăgostit ea în Thailanda – bergamotă & verbină. Și o avem. Iar ceai verde & lemongrass? E aroma perfectă pentru serile lungi de iarnă.
E: De ce sticlă upcycled?
O.B.: Aceste lumânări vor fi turnate în borcane simple, din sticlă de foarte bună calitate, niște borcane de la iaurt. Da, facem upcycle, nu doar recycle, adică nu doar că refolosim un obiect vechi, ci îi aducem plus valoare.
De ce în sticlă veche și nu nouă? Fiindcă încercăm să fim nu doar un business, ci mai ales un business responsabil. În acest moment, România reciclează foarte puțin, în general, și foarte puțină sticlă, în mod special. Lumânările din ceara de soia se pot turna efectiv în orice tip de recipient, dar ar fi și păcat să cumpărăm sticlă nouă pentru lumânările noastre când există atâtea variante de sticle vechi pe care le putem valorifica. Sticla, la fel ca porțelanul și ceramica, e un material ce trece testul timpului și care nu se uzează atât de ușor. Folosim sticla veche și-i dăm o altă viață. Și cel mai frumos e că povestea nu se termină la lumânarea noastră: după ce lumânarea arde și se consumă, recipientul poate fi refolosit, din nou și din nou.
E: Ce aromă iubești foarte tare?
O.B.: Am o listă foarte lungă de parfumuri pe care le-am testat și le iubesc. În top 3 se află: vanilia, pentru amintirea tuturor prăjiturilor făcute în casă, cu cremă de vanilie; cafea proaspăt măcinată, pentru că niciodată nu am băut destulă cafea; bujor – fiindcă sunt unele dintre florile mele preferate.
Dar lista e lungă, lungă. În acest moment avem disponibile peste 25 de variante de parfumuri pentru lumânări, însă există, la producători, câteva mii.
E: Ce cum alegi ceștile vintage și ce apreciezi la ele?
O.B.: Le alegem mereu cu grijă: sunt vintage, dar trebuie să fie perfecte (nu pot fi ciobite, pătate, zgâriate, defecte). Le găsim greu pe cele pe care le putem folosi, și, de obicei, în colecții private, în magazine de antichități din vestul țării sau de peste granițe.
Cești vintage sunt multe, dar ce folosim noi trebuie să fie piese pe care le poți iubi și peste 5, 10, 15 ani. Porțelanurile noastre sunt piese simple din serii de Bavaria, dar cele mai iubite și mai căutate de clienții noștri sunt ceștile vechi marca Rosenthal, Villeroy & Boch, Myott.
Personal, le ador pe cele englezești albastre, care au forme inedite și desene spectaculoase. Colecția mea de cești (în care au fost lumânări) numără peste 40 de exemplare. Aproape că mă îndrăgostesc de fiecare nou model cumpărat pentru shop. Dar am învățat să renunț, așa că nu mai păstrez chiar câte o piesă din fiecare set achiziționat.
E: Povestește-ne despre serviciul de refill la terminarea unei lumânări.
O.B.: Avem acest serviciu de la bun început. Dar nu îl folosesc decât clienții care cumpără lumânări pentru cafenele, ceainării sau bistrouri. De obicei, oamenii care ne cumpără produsele se îndrăgostesc atât de tare de recipient încât vor să îl folosească zi de zi, așa că își beau cafeaua sau ceaiul în piesele Cup&Candle și nu mai fac refill. Recipientele noastre intră în viețile și în ritualurile lor și acolo rămân.
Când e vorba de sticlă, însă, lucrurile stau altfel: de multe ori clienții revin și le reumplem recipientele. O lumânare într-o sticlă tăiată pe lung e prea specială că să nu te îndrăgostești de ea și să nu o ai mereu acolo, luminând.
E: Ce ai învățat în cei 5 ani de Cup&Candle?
O.B.: Despre mine – că pot mereu mai bine și că, oricât m-aș strădui, mereu am mai puțin timp decât idei.
Despre arome – că mereu apar combinații la care nici nu te gândeai (bubble gum, roses & wine, rainy forest).
Despre clienții noștri și aromele lor preferate – că între ei este o chimie puternic influențată de anotimpuri: iarna, scorțișoară merge cu orice și toată lumea vrea ceva cu portocale; primăvară, iasomia este cea mai iubită; vara, bujorul și caprifoiul sunt între preferate; toamna, cele mai multe comenzi sunt cu Vama Veche. De fapt, de un an, de când am lansat seria #scentsofmagiccities, nu a existat săptămână în care să nu turnam lumânări cu parfum de apă sărată. Semn că, oricât de des spunem „Vama nu mai e ca altădată”, tot acolo le e multora inima. Și a mea, recunosc.
Descoperă pe https://www.miercureamintilorcreative.ro toate afacerile participante – din modă, design, accesorii, cosmetice și lifestyle. Te așteaptă reduceri de până la 50% la peste 100 de creatori, produse în ediții limitate și evenimente speciale în showroom-urile lor.
Urmărește în continuare #CumpărăLocal pe ELLE.ro, secțiunea noastră specială prin care vei descoperi în exclusivitate poveștile oamenilor din spatele afacerilor creative românești.
Festivalul Miercurea Minților Creative este organizat de UniCredit Bank cu sprijinul Graffiti Social Work și își propune să ajungă un eveniment cu tradiție, care să îi aducă la un loc pe cei care creează cu cei care apreciază. În plus, demersul le reamintește bucureștenilor despre importanța unei afaceri creative în dezvoltarea comunității, economiei și a societății în general.