Educatorii – mai pregătiți pentru primirea copiilor cu autism în grădinițe
În fiecare an în luna aprilie, Asociația AITA organizează cursuri gratuite pentru educatorii și învățătorii din București, chiar la ei în grădinițe, pentru a-i sprijini în demersul lor de a primi, integra și înțelege cât mai armonios copiii cu autism.
Despre aceste cursuri și despre copiii au autism stăm de vorbă cu psihologul Daniela Gavankar, președinte al Asociației AITA, specialist în intervenția timpurie intensivă la copiii cu autism.
Vreau să începem prin a clarifica ce este autismul și cum se manifestă el.
Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare care cauzează persoanei dificultăți de socializare, comunicare și limbaj și schimbări comportamentale, astfel încât persoanele cu autism ajung să proceseze informația diferit de ceilalți oameni.
Autismul este un spectru larg și poate afecta persoana ușor sau sever, începând din primul an de viață, sau în jurul vârstei de 3 ani, când copilul începe să piardă achizițiile dobândite până atunci.
Toți copiii cu autism prezintă dificultăți de comunicare și limbaj, într-un fel sau altul, exprimate printr-o slabă capacitate de a interacționa sau comunica cu ceilalți: fie nu vorbesc, fie dacă vorbesc pot avea dificultăți în exprimare sau în înțelegerea celor din jur.
Dificultățile se regăsesc și în limbajul nonverbal – înțelegerea și folosirea gesturilor, expresiilor faciale, contactul vizual etc. în plus, ei nu pot intra cu ușurință în relații armonioase nici cu mama și ceilalți din familie, nici cu alți copiii de aceeași vârstă.
Înțeleg că nu se cunosc cauzele autismului, însă doresc să vă întreb dacă autismul poate fi cauzat de expunerea îndelungată a copiilor la tabletă, telefon, laptop?
Această întrebare este foarte sensibilă și a stârnit multe controverse deja. Nu, autismul nu poate fi cauzat de expunerea îndelungată la aceste gadgeturi, tulburarea este prezentă de la naștere, dar este agravată desigur de absența interacțiunii pe de o parte și pe de altă parte de expunerea îndelungată la aceste device-uri.
Copilul uitat cu tableta, nestimulat și care nu are parte de experiențe directe de învățare, dezvoltă tulburări de limbaj, până la absența totală a acestuia, sau prezența unor cuvinte accidentale, fără scop de comunicare (cifre, culori etc), fără ca nici măcar la 3 ani să nu fie capabil să vorbească în propoziții, să exprime preferința, plăcerea, neplăcerea.
Întârzierea în dezvoltarea limbajului duce la întârzieri cognitive și întârzieri în dezvoltarea abilităților sociale, care nu se dezvoltă decât în relații umane directe, afectuoase și pline de provocări pentru copil.
Copilul care nu învață cum să comunice și cum să exprime ce dorește, va deveni frustrat, furios și temator excesiv în situații tipice de viață, pe care însă el nu știe să le gestioneze.
În plus, trebuie să știm cu toții că inteligența este o funcție care se dezvoltă și poate fi cu atât mai performantă cu cât este mai antrenată și mai stimulată social și în experiențe directe cu o altă persoană! Pe lângă dotarea nativă, copilul mic este și foarte interesat de orice joc care i-ar putea stimula capacitățile și care l-ar ajuta să dezvolte ceea ce a asimilat. Copilul trebuie să fie învățat să învețe, să creeze și să exploreze.
Cu ce dificultăți se confruntă copiii cu autism la intrarea în grădinițe? De ce au nevoie educatorii de un training special?
Ca oricare alți copii, copilul vine în grădiniță cu temerile și fricile lui, de separare, de necunoscut. În plus, dificultățile lor în aria socializării și limbajului nu le permit să-și exprime aceste temeri și atunci pot apărea comportamente puternic neadecvate, adaptarea se face greoi și sunt permanent expuși riscului de a fi excluși pentru că educatorii nu știu cum să le faciliteze integrarea.
Dintre comportamentele care pot îngreuna integrarea copiilor cu autism în grădiniță amintesc acum, pe scurt, dificultățile de comunicare și limbaj, lipsa interesului pentru a socializa, dificultățile de contact vizual și atenție, comportamentele neadecvate, stereotipe, toleranța scăzută la frustrare, dificultățile de alimentație și somn, etc.
Cu ce dificultăți se confruntă educatorii, având în vedere aceste caracteristici ale copiilor cu autism?
Educatorii se confruntă pe de o parte cu dificultățile provocate de copilul cu autism, apoi cu reacțiile clasei de copii și pe de altă parte, se confruntă cu ceilalți părinți care uneori, din păcate, se coalizează împotriva copilului cu autism.
Ei toți au nevoie să știe să se adapteze la această situație, acceptând ce este diferit, ajutând unde este cazul, și fiecare trebuie să își găsească locul lui în acest sistem care aparține deopotrivă fiecăruia dintre cei implicați.
Educatorii au nevoie să știe și să înțeleagă limitele copilului cu autism, dar și resursele lui, să îl stimuleze, să il ajute corect.
De multe ori bunele intenții pot să ducă la rezultate negative atunci când educatorii nu înțeleg de ce un copil cu autism se poartă într-un anume fel și, mai ales, ce este de făcut pentru a scădea acel comportament neadecvat.
Știu că sunteți foarte ocupată și implicată în foarte multe proiecte frumoase și vă întreb ce vă motivează să continuați să oferiți aceste cursuri gratuite în grădinițe?
Acest proiect a început în urmă cu aproape 10 ani. În acest an mergem în 10 grădinițe, unde în medie participă și sunt formați, în total, 200 de educatori. Acest lucru înseamnă că peste 100 de grădinițe în 10 ani și peste 2000 de educatori sunt mai bine pregătiți să îi primească pe copii.
Sigur că este un proiect consumator de timp și de resurse umane și financiare, însă cineva trebuie să îl facă. Să îl facă bine și cu consecvență. Toți copiii trebuie să meargă la grădiniță și la școală, iar acolo să fie cât mai bine primiți și sprijiniți.
În principiu, cu toții știm că avem nevoie de mai multă informare și de schimbarea mentalității și a atitudinii față de copiii cu autism.
Eu cred că, dacă fiecare și-ar face partea lui de treabă în tot acest proces, lucrurile ar progresa mai rapid și mai frumos și copiii ar avea foarte mult de câștigat.
Anul acesta, am fost deja la Grădinița Montessori Kids at work, Grădinița nr. 34, Grădinița Bambi Step by Step, Grădinița 231 și am extins și în luna mai acest proiect pentru că am avut foarte multe cereri. Ne vom întâlni în continuare și cu educatorii din Grădinița nr. 3, Grădinița Ciupercuța și Panseluța, Grădinița 168, Grădinița Montessori Harmony Tree și Dreamland.
Autor Psychologies.ro