Now Reading
Parfumurile adolescentei

Parfumurile adolescentei

Revista Psychologies

Miruna 12 ani, isi aminteste cu emotie de mirosul camerei surorii sale si de nenumaratele sticlute cu parfum pe care le incerca si ea, pe ascuns.

Luiza, 16 ani, spune ca a fost urmarita toata copilaria de Chanel No 5: „Este mirosul mamei. Atunci cand pleca de acasa, parfuma toate camerele, inclusiv pe mine, cand ma pupa de «la revedere»“.

Pentru Maria, 15 ani, parfumul care i-a ramas in minte este Eau de Merveille, de la Hérmes, cel pe care il purta profesoara ei de franceza, cu care facea pregatire in particular.

Totusi, cea mai veche amintire a noastra referitoare la un parfum este amestecul intre mirosul mamei, mediul ambiant al bebelusului si primele tresariri olfactive ale copilului.

Ce ar putea fi mai logic atunci decat ca prima aroma aleasa sa pastreze cel mai bine reminiscentele acestui univers. Parfumurile din adolescenta comporta, de altfel, un dram de copilarie, o urma de rebeliune, combinate cu un fond de teama si cateva note de linistire, care participa la ritualul de trecere spre varsta adulta.

Un dram de copilarie

La 12 sau 13 ani, copilaria nu este foarte departe, iar gustul pentru „ceva bun“ inca persista. Mirosurile dupa care tanjesc fetitele au, toate, un punct de plecare regresiv, precum tonurile de capsune (Miss Dior Chérie), de tomata (Nina Ricci, Nina), de lemn-dulce (Lolita Lempicka), de cirese (La Petite Robe Noire, Guerlain) si doi numitori comuni: vanilia – miros pe care nou-nascutii il apreciaza – si moscul alb, ambele capabile sa recreeze un efect de „piele proprie“, precum o mangaiere sau bratele calde ale persoanelor dragi.

La pubertate, simtul mirosului, dereglat de hormoni, provoaca frecvent fie o hiperolfactivitate, fie o anestezie partiala. Adolescentii sunt speriati de ceea ce cred ca degaja sau, exact invers, nu isi simt propriul miros. Atat fetele, cat si baietii marturisesc, fara ocolisuri, aceasta functie igienica care acopera mirosurile unui corp pe care nu reusesc sa il stapaneasca in totalitate.

Iulia, 13 ani, este deja la al treilea parfum al sau si isi justifica alegerea, Lolita Lempicka, spunand ca vrea sa aiba un miros care sa o caracterizeze si sa fie ca prietenele ei. La ora transformarilor sexuale, tinerii sunt prinsi intre nevoia de a-si exprima identitatea personala si nevoia de a se identifica cu cea a altora. Iar pentru a sti ce parfum sa foloseasca, trebuie sa stabileasca… impreuna.

Sa luam exemplul Mirelei, 14 ani, care si-a descoperit parfumul in timp ce, impreuna cu prietenele sale, testa produse in magazinul Sephora. Pentru baieti, a placea este esential, iar majoritatea nu isi asuma prea multe riscuri. Familia feriga-lavanda proaspata este in fruntea listei de preferinte, in parfumurile de la Hugo Boss si Lacoste. „Am inceput sa ma parfumez la 12 ani“, povesteste Sorin, 18 ani. „Tata mi-a dat putin din parfumul lui, Azzaro Chrome. Mirosea a curat si ma linistea de fiecare data cand aveam emotii legate de scoala.“
 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top