Now Reading
Parfumurile adolescentei

Parfumurile adolescentei

Revista Psychologies

O urma de rebeliune

Am putea crede ca, inainte de a iesi in oras, adolescentii imprumuta parfumul parintilor, asa cum imprumuta o haina, un ruj sau o masina de ras. Dar, nu! Pentru ei, parfumurile clasice sunt „parfumurile rusinii“. „Chiar daca miros bine, ne trimit cu gandul la oameni mari… batrani!“, marturiseste Elena, 15 ani.

La fel se intampla cu toate celelalte lucruri, iar adolescenta marcheaza o ruptura, care incepe cu respingerea si contradictia. Firmele de parfumuri au inteles bine acest mesaj si propun micilor rebeli esente cu nume explicite: Loverdose, Amor Amor, Forbidden Kiss sau Juliette Has a Gun. Atatea manifestari frumos mirositoare ale unei atitudini revoltate!

Baietii care nu se inteleg bine cu familia sau sunt mai retrasi, au de ales intre bad boy 1 Million si rockerul rebel Black XS (ambele, Paco Rabanne). Cat ii priveste pe cei marcati de virtual, marcile care le vorbesc, cultiva, toate, pe retelele sociale un univers de povesti fantastice ai caror eroi sunt chiar ei.

Cum este cazul Nina Ricci. Se acceseaza www.ninafantasy.com, acolo trebuie sa te inregistrezi cu contul de Facebook, apoi un filmulet simpatic se va derula, prezentand sporadic fotografii si numele celui care a intrat pe aceasta pagina. O eroina urbana face exact ce vrea si cum vrea, trecand din lumea reala in cea a desenului animat, intre manga si feerie. In universul Ninei, precum in cel al Narniei, tot ceea ce tanara doreste, devine posibil.

Dupa parfumul initiatic, liceenele voteaza pentru o esenta care li se aseamana: mai putine note regresive de vanilie si mai multe note de flori.
In timp ce Laura, 17 ani, nu vrea sa se desparta de Valentina, de la Valentino, Anca a pus ochii pe Eaudemoiselle, de la Givenchy: „Parca imi vorbeste, e poetic, dar nu siropos. Ca si sticluta lui: nu e de fetite“. Parfumul unei vieti, insa, se va impune mai tarziu. Odata cu primul job, cu viata in doi… Dar asta este o alta poveste, ce urmeaza a fi scrisa.

Un cadou nepotrivit?

Pentru unii psihologi, oferit prea devreme, parfumul intareste hipersexualitatea tinerelor – si este de amintit ca preadolescenta trebuie sa ramana universul invataturii. A-i cumpara unei fete foarte tinere un parfum inseamna a-i rapi posibilitatea de a se imagina, ea insasi, in mai multe feluri. Practic, i se impune un look. De asemenea, mare atentie si la modelele care promoveaza parfumurile, la mesajele transmise, la felul in care se prezinta acestea.

Alti specialisti, mai putin categorici, sugereaza ca tinerii trebuie educati in actul cumpararii. Sa fie lasati sa isi aleaga singuri parfumul, sa evite sa cumpere dupa prima incercare pe piele (pentru a vedea cum se comporta, cat rezista etc.) si, eventual, sa revina a doua zi pentru a-l achizitiona. Asta ii responsabilizeaza, incitandu-i sa fie mai putin dusi de val si sa isi dezvolte spiritul critic.

Editare de Catalina Cristescu

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top