Unghiile – cochetaria suprema
Nu se multumesc doar cu diverse culori. Vor sa aiba accesorii, paiete, chestii grafice… Unghiile au devenit mici opere de arta. Ce spune moda aceasta despre femei si feminitate?
Eram in metrou zilele trecute si imi spuneam in gand ca femeia pe care o aveam in fata nu a spalat vreodata vasele. Unghiile ei erau ca un tablou de Picasso. Nu imi mai aminteam ca si eu facusem astfel de extravagante cu doi ani in urma, cand am fost la un salon, de unde am plecat cu cele zece degetele pictate si pline de mici cristale.
Mi se parea ca sunt o printesa, erau lungi, colorate diferit, foarte bine aranjate. Cateva ore, am exersat diverse gesturi, cu care sa ma impresionez singura in oglinda. Am fost foarte fericita, pana cand mi-am dat seama ca nu imi pot scoate lentilele de contact cu noile mele accesorii.
Evident ca a doua zi a trebuit sa revin la unghii mai normale. De atunci, sunt convinsa ca unghiile lungi si somptuoase sunt numai pentru artistele de R‘n‘B ori pentru sotiile de fotbalisti, care au cate o asistenta pentru orice. Nu sunt pentru muritoarele simple, ca mine…
Timpul insa a infirmat ce credeam eu. Brusc, clasicul rosu a devenit albastru, verde, galben… Uneori, fetele si femeile isi picteaza fiecare unghie in alta culoare.
Apoi au urmat in tendinte si desenele, sculpturile miniaturale, si parca nimic nu mai reprezinta o limita pentru cele care si-au inventat deja si un nume: „nailista“ (dupa „fashionista“), adica dependenta de schimbatul frecvent al infatisarii unghiilor…
Pentru ca degetele devin tot mai vizibile: pe smartphone, pe tastatura calculatorului, pe ecranul tabletei. Deci, devin obiecte de interes, ca sa nu zicem chiar de admiratie.
Sociologul francez Jean-Claude Kaufmann, fin analist al cutumelor moderne, spune ca „orice demers asupra corpului are drept scop construirea unei identitati in privirea altora. Obiceiurile, gesturile, miscarile participa la aceasta. Iar ingrijirea mainilor este la fel de importanta precum ingrijirea fetei, cu atat mai mult“.
Asadar, ce incercam sa aratam cu aceasta nail art? Elsa Deslandes, manichiurista profesionista la Maybelline, spune ca „personalizarea unghiilor contribuie la afirmarea personalitatii, ca sa nu semeni cu nimeni alta.
Este un gest care «semneaza» dispozitia de moment, cea care alegi sa fii. Seducatoare cu unghii rosii sau gotica in negru, ori ludica si adolescentina cu galben, iata cum ne putem afirma personalitatea zi de zi. Si atunci cand lipesc un cap de mort pe unghie sau o inimioara, iata ca spun inca ceva despre mine… “.
Si ceva personalizat este, implicit, ceva care face referinta la feminitate. In vremea cand barbatii se ocupa, si ei, tot mai asiduu de piele, par, silueta, unghiile sunt un bastion al cosmeticii feminine. Cand eram fetite, era o placere sa ne pictam unghiile alaturi de mama. Si ce bucurie era cand era de acord sa ne facem impreuna manichiura!
Tendinta aceasta a unghiilor pictate intens vine din Coreea si a pornit de la kawaii („fetita“, in japoneza). Galben, roz, albastru, pastel. Scurte, lungi, ornate cu imagini mici si mari. Nu suntem departe de estetica manga. „E dragut, un pic girly, un pic regresiv“, spune Elsa Deslandes.
„Le seduce mai ales pe femeile si fetele tinere. Dupa 30 de ani, nu prea mai e elegant sa mergi la birou cu tot curcubeul pe unghii.“ Aceasta afirmare a feminitatii pe care o imparti cu mama este frecventa intre „nailiste“. S. are acum 30 de ani si zice ca i s-a parut mereu foarte feminin sa isi faca unghiile.
Dar ca „e destul de greu cand speli vase, ai copii, mai faci si ceva sport sau gradinaresti, fie si pe balcon. Oja tine o zi si ceva. Sigur, poti opta pentru un gel semipermanent. Am o amica ce se da in vant dupa asa ceva, ne pictam reciproc unghiile si ni se pare foarte amuzant“.
Si Adela, o tanara simpatica de 24 de ani, adora sa se distreze o data pe saptamana la un nail party, cu amicele din copilarie. Dar acasa nu ies lucrurile asa de bine cum ies la un salon profesional.
Si daca tot investesti o mica avere in pictura pe unghii, e firesc sa pui o poza si pe Facebook si sa astepti un like. Iata cat de simplu a devenit in ziua de azi sa fii celebra!
Semn de combativitate
Unghiile sunt, de asemenea, un semnal al agresivitatii. Chiar daca nu ne place sa o recunoastem. Daca animalele isi folosesc gherutele ca sa isi protejeze puii ori sa se apere, unghiile noastre si-au pierdut aceasta forta. Dar a ramas cea simbolica.
Nu putini sunt barbatii care se declara inhibati la vederea unei manichiuri extravagante, cu unghii prea lungi si rosii. Jean-Claude Kaufmann vede venind aceasta tendinta dinspre lumea publicitatii.
De pilda, campania Céline din toamna trecuta, comentata de sociolog: „Industria de lux impune imaginii feminine anumite marci de agresivitate. Suntem in sfera un pic… androgina. Cu tocuri inalte si unghii rosii foarte lungi, femeia de azi e un fel de Barbarella cu o incredere nebuna in ea insasi.
Pentru ca dinamica unui corp si felul cum te poti misca, avand asa ceva pe tine, nu mai sunt firesti“. Oare din aceasta cauza estetica unghiilor vireaza des catre un stil mai girly? Culori vesele, intense, simpatice?
Poate ca fiecare femeie simte nevoia sa mai fie fetita, si o paleta de culori vii este un mijloc la indemana pentru a atinge acest vis? Sa nu uitam ca unghiile fac parte adesea din ritualuri de magie neagra… In istorie si in mentalul colectiv, ele nu au fost niciodata doar niste particele nesemnificative ale corpului…