Now Reading
Vârstnicii au acces la informații esențiale pentru ei

Vârstnicii au acces la informații esențiale pentru ei

Revista Psychologies
vârstnicii-nu-au-acces-la-informații-esențiale-pentru-ei

În 2022, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat 13.001 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoțional. Din totalul apelanților, 50% provin din mediul rural și din orașe mici, 32% au între 70 și 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.

Populația României în continuă îmbătrânire – cifre îngrijorătoare!

Populația României numără 3,72 milioane de vârstnici (65+), reprezentând 19,2% din populație, potrivit datelor provizorii ale recensământului realizat în România, runda 2021.

România se confruntă cu o îmbătrânire rapidă a populației. Se preconizează că, până în anul 2050, persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populația României (27,7%), iar ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va crește de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%, potrivit analizei recente realizate de către Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Acest lucru se întâmplă în contextul soldului negativ al migrației externe, al ratelor scăzute de natalitate și al creșterii speranței de viață.

Telefonul Vârstnicului, o hartă a serviciilor sociale și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice

Înființat în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, serviciul social Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanți unici, beneficiari ai programului, proveniți din toate colțurile țării. Apăsați de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară, singurătate, marginalizare, seniorii sună la numărul gratuit 0800 460 001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic și material.

În anul 2022, la Telefonul Vârstnicului a răspuns cu suflet o echipă formată din 4 asistenți sociali full-time, 15 voluntari implicați în reapelare săptămânală și 5 voluntari psihologi, pentru a oferi soluții la problemele existențiale ale vârstei a treia.

Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obținerea de informații practice, utile și de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Incapacitatea seniorilor de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicațională tot mai avansată din punct de vedere tehnologic, dar și fenomenele sociale de izolare, marginalizare și discriminare ale vârstnicilor, precum și migrația familiilor tinere din ultimii ani, sunt o cauză principală. 1.047 de seniori au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile particulare, oferite de echipa specializată de asistenți sociali a liniei telefonic, care operează cu o bază de date ce conține peste 450 de instituții de stat sau private cu servicii specifice pentru seniori. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații actualizate, obținute facil și gratuit.

În 2022, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor. În România există o proporție semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani, care necesită servicii specializate pe termen lung, precum  îngrijire personală, asistență medicală, menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor. Pentru 695 dintre apelanți, Telefonul Vârstnicului a furnizat informații despre serviciile funcționale, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu. În condițiile unei finanțări publice insuficiente și a unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural și urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale și medicale este încă deficitar.

Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material. Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Naționale de Pensii Publice, preluate de CNPV. La Telefonul Vârstnicului, au fost înregistrate 546 de astfel de solicitări, seniorii fiind îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. De asemenea, Fundația a soluționat o parte a cazurilor, venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiții precare de viață prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare și bunuri de necesitate.

130 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale. Apelanții au fost îndrumați către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor. Un număr de 275 de seniori au beneficiat de consiliere psihologică și sprijin emoțional prin apelare săptămânală, din partea asistenților sociali, voluntarilor și psihologilor din echipa Fundației.

Sentimentul de inutilitate îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii care au oportunități reduse de participare socială după pensionare. Pentru 100 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi, Telefonul Vârstnicului a informat despre acțiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, și a încurajat înscrierea la activitățile organizate în cluburile de seniori regăsite preponderent în mediul urban. Relaționarea și socializarea sunt posibile și prin participarea la TeleCluburile Seniorilor, unde aceștia au ocazia să socializeze și să discute cu alți seniori pe teme de interes comune, moderate de un asistent social sau un voluntar.

La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informații punctuale, practice și actualizate și găsesc soluții la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.

Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanțat în 2022 de Fundația Vodafone România, C.N. Loteria Română, Johnson & Johnson Romania (Janssen Romania), S.C. Johnson Wax.

***

Despre Fundaţia Regală Margareta a României

Înființată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundația Regală Margareta a României este astăzi o organizație neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. De-a lungul celor peste 32 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundaţia Regală Margareta a României vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieţii acestora, cu implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunităţi, cele mai recente fiind Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului și Centrele Comunitare Generații. Mai multe detalii pe www.frmr.ro.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top