Buddhismul si viata
Buddhismul este una dintre cele mai mari religii ale lumii; el vine din epoca lui Buddha Sakyamuni care s-a nascut in India, acum mai bine de 2500 de ani. La varsta de treizeci si cinci de ani Buddha a atins iluminarea deplina si a trait pana la optzeci si unu de ani.
Buddhismul este una dintre cele mai mari religii ale lumii; el vine din epoca lui Buddha Sakyamuni care s-a nascut in India, acum mai bine de 2500 de ani.
La varsta de treizeci si cinci de ani Buddha a atins iluminarea deplina si a trait pana la optzeci si unu de ani. Intre momentul realizarii Iluminarii si cel in care a parasit aceasta lume pentru a trece in Parinirvana, el si-a consacrat o mare parte din timp transmiterii doctrinelor.
Primele sale discursuri sunt despre Cele Patru Adevaruri Nobile. Invataturile pe care le-a transmis ulterior le-a adaptat intotdeauna in functie de capacitatile de intelegere ale discipolilor sai.
Mesajul lui Buddha s-a raspandit mai intai in India. Doar in secolul al VII-lea tibetanii l-au introdus si apoi l-au raspandit in toata tara, dupa ce i-au recunoscut valoarea nepretuita. Pentru aceasta ei au depus eforturi mari, deplasandu-se pana in India pentru a studia la fata locului invataturile lui Buddha. La vremea aceea, tibetanii erau numiti „oamenii de dincolo de munti, de dincolo de Himalaya”, de unde li se tragea numele de „salbatici”. Erau buni luptatori, aveau o oaste puternica si le placea sa se razboiasca. Datorita Invataturilor lui Buddha au devenit un popor pasnic; mai mult, buddhismul le-a adus foloase insemnate.
Esenta tuturor invataturilor lui Buddha vizeaza fiintele, adica toate fiintele sensibile inzestrate cu viata. Ea nu se aplica nici lui Buddha insusi, nici dobandirii de puteri supranaturale, nici diferitelor zeitati. „Fiintele sensibile” poseda un spirit, o constiinta. Aceasta le permite sa cunoasca si sa inteleaga, si ele au capacitatea de a experimenta fericirea si suferinta.
Buddha ne-a transmis clar prin invataturile sale faptul ca fiintele pot gasi radacina, cauza profunda si esentiala a fericirii si a suferintei numai in propria lor minte, nu in afara ei. Sta in putinta fiintelor sa elimine imperfectiunile si sa dezvolte aspecte pozitive ale mintii prin metode corespunzatoare. Aceste metode constituie esenta invataturii buddhiste si continutul acestei carti.
Gonsar Rinpoche