Now Reading
Inteligența emoțională pentru o relație armonioasă cu cei mici

Inteligența emoțională pentru o relație armonioasă cu cei mici

Revista Psychologies

 

Imaginați-vă o lume în care ne putem trăi emoțiile fără a fi copleșiți de ele, deoarece avem instrumentele necesare pentru a le regla și procesa”, este premisa de la care Alyssa Blask Campbell și Lauren Elizabeth Stauble, autoarele cărții Emoțiile mari ale celor mici, pornesc în construirea unui ghid extrem de practic pentru părinți și pentru toți cei care doresc să gestioneze cât mai echilibrat procesul de învățare și reacție a copiilor în diferite situații sociale cu potențial frustrant. Recent apărută la Editura Trei, în colecția Psihologie practică pentru părinți, cartea răspunde la unele dintre cele mai frecvente întrebări ale părinților despre emoțiile puternice ale copiilor și comportamentele dificile asociate.

Inteligența emoțională este conceptul de bază pe care se sprijină metoda cele două educatoare și care, în opinia lor, include cinci componente: conștientizarea de sine, autoreglarea, empatia, motivația și abilitățile sociale.

 Conștientizarea de sine

Cheia către autoreglare, dezvoltarea empatiei și a abilităților sociale este dezvoltarea conștientizării de sine. „Atunci când suntem conștienți de ceea ce se întâmplă în interiorul nostru — cu alte cuvinte, atunci când putem permite emoției să se manifeste și o putem observa —, putem face o pauză între reacția noastră inițială și răspunsul nostru.” Iar acest aspect este nu doar un prim pas, dar și cel mai relevant, potrivit lui Campbel și Stauble. Acest aspect implică înțelegerea ideii de a înlocui reacția pe pilot automat cu cea pe care o alegem. Astfel,  procesul autoreglării ne permite mai mult control în a alege cuvintele și acțiunile, conducând la o conectare diferită cu lumea din jurul nostru.

Autoreglarea

Felul în care lucrăm cu emoțiile noastre conține două etape distincte: autoreglarea și procesarea emoțiilor. Autoreglarea presupune în primă fază un anumit tip de reacție care nu cedează primului impus de exprimare a unei trăiri puternice. Însă acele emoții nu dispar de la sine, chiar dacă pe moment pot scădea în intensitate. Deseori ele izbucnesc (sau fac implozie) mai târziu, atunci când ne așteptăm mai puțin. Autoreglarea permite o „arhivare“ a lor, pentru a putea fi accesate mai târziu și procesate într-un spațiu adecvat. Acest lucru susține și o comunicare asertivă, în care pot fi incluse și compasiunea, dar și exprimarea propriilor nevoi.

Procesarea emoțiilor are un rol important în dezvoltarea unor relații semnificative și intime, a unui sentiment personal de libertate și a rezistenței necesare pentru a atinge obiectivele pe termen lung. „Cele două sunt extrem de valoroase atunci când le dezvoltăm în tandem, acesta fiind, de altfel, scopul metodei PCE (procesarea colaborativă a emoțiilor) – o modalitate practică ce permite reglarea emoțională”, despre care autoarele oferă mai multe detalii în cartea Emoțiile mari ale celor mici.

Empatia

Ele explică pe larg unul dintre cei mai folosiți termeni ai conținerii emoționale: empatia, care constă în a rezona cu ceea ce simte o persoană, nu cu motivul pentru care simte. „Brené Brown spune că empatia înseamnă să simți împreună cu oamenii. Este dificil, deoarece ni se cere să renunțăm la încercarea de a înveseli pe cineva atunci când suferă sau de a-i argumenta de ce nu este atât de rău sau cum ar putea fi mai rău”, atitudine care îi invalidează de fapt celuilalt trăirea și suferința. Acest aspect înseamnă totodată pentru interlocutor renunțarea la a transforma aceste emoții într-unele mai bune, cu care el însuși se poate simți mai confortabil.

Motivația

Motivația cu resurse interioare (intrinsecă), cea care se sprijină pe dorințele proprii și nu pe cerințele exterioare, este cel mai bun „învățător”. Ea oferă nu doar capacitatea de a atinge cel mai înalt nivel de performanță, dar întărește într-un mod sănătos capacitatea de concentrare și transformă procesul de învățare, indiferent de sarcină sau domeniu, într-o activitate foarte plăcută. A-i ajuta pe copii să înțeleagă și să dezvolte motivații interioare este un proces important necesar de parcurs în primul rând de adulți.

Pornind de la felul în care vorbim cu noi înșine și cu copiii, putem să ne concentrăm atenția pe modul în care celebrăm creșterea noastră și a lor — indiferent de cât de neînsemnată este aceasta —, alegând încurajarea și compasiunea în locul perfecționismului şi a lui <trebuie> și având disponibilitatea de a practica și de a primi ajutor atunci când avem nevoie de el”, afirmă autoarele.

Abilitățile sociale

Modul în care comunicăm și învățăm să comunicăm se corelează direct cu abilitățile sociale. Acestea necesită dobândirea unor cunoștințe sociale, respectiv „denumirile și convențiile culturale inventate de oameni, cum ar fi limbajul și așteptările legate de comportament“, alături de contextul în care utilizarea unui anumit limbaj sau comportament este considerată ca fiind „corectă“.

Motivația de a dezvolta inteligența emoțională, cu fiecare dintre aceste componente, aduce duble beneficii, spun autoarele. Atunci când adulții în rolul de părinte exersează și îmbunătățesc cele cinci aspecte, creează în primul rând o relație cu sine mai echilibrată care le va permite să devină mai flexibili în relațiile cu ceilalți, oferind stabilitate emoțională celor mici. În al doilea, rând îi învață direct și indirect pe copii cum să se raporteze la propriile emoții.

După cum afirmă Dr. Aditi Nerurkar, MD, MPH, Harvard Medical School, Emoțiile mari ale celor mici este o carte pentru toți părinții. „Dacă v-ați întrebat vreodată de ce copiii dumneavoastră se comportă așa cum o fac, această carte este pentru dumneavoastră! Emoțiile mari ale celor mici este ca și cum ai arunca o privire în mintea copilului tău. Îi ajută pe părinții ca mine să navigheze cu ușurință pe terenul dificil al emoțiilor mari ale oamenilor mici. Aceasta ar trebui să fie o lectură obligatorie pentru toți părinții și cei care au grijă de copii!”.

Mamă a doi copii, Alyssa Blask Campbell este specialistă în educație timpurie, CEO al programului Seed & Sew, expert în dezvoltarea emoțională, podcaster și influencer.

Lauren Elizabeth Stauble este partener al Engage: feel.think.connect, profesoară și specialistă în educație timpurie. Ea a predat și a îngrijit copii mici timp de 16 ani, înainte de a se îndrepta spre administrație și învățământul superior. Conduce departamentul dedicat educației timpurii în cadrul Bunker Hill Community College din Boston.

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top