Despre feminism şi feminitate la festivalul CALEIDO
Caleido, festival multicultural de arte performative care descoperă și promovează diversitatea culturală și etnică, se întâmplă între 21-25 mai. 20 producții independente de teatru, dans și performance care tratează subiecte actuale din societatea românească și atrag atenția asupra impactului stereotipurilor, a importanței cunoașterii celorlalți, empatiei și implicării sociale, vor fi transmise online, gratuit, pe https://vimeo.com/caleido.
Trei dintre acestea, „Bildungswoman” (regia: Elena Morar), „Neverland” (concept: Iulia Rugină, Ioana Flora) și „Daughters” (concept și coregrafie: Simona Deaconescu), aduc laolaltă generații diferite de femei, vorbesc despre identitatea, puterea sau devenirea feminină.
„Bildungswoman”, realizat de regizoarea Elena Morar alături de actriţele Ana Covalciuc şi Sorina Ștefănescu vorbește despre identități și devenire feminină, într-un proces de maturizare personală. Povestea, care se derulează pe parcursul a câtorva secole are ca protagoniste două femei a căror relație se repetă de-a lungul secolelor sau capătă noi forme: mamă/ fiică, soacră/ noră, stăpână/ sclavă, pacientă/ medic, bunică/ nepoată (micuță), angajată/ patroană, surori, între altele. Fiecare întâlnire a lor presupune în mod implacabil un act de răzbunare sau plătirea unei polițe. Prin urmare vine ziua în care toate nemulțumirile, răzbunările și iertările trebuie plătite într-un alt mod: fiecare trebuie să se cunoască pe sine.
„Am încercat să chestionăm, atât prin conținutul spectacolului, cât și prin modul de lucru, (pre)judecățile legate de rolurile creative ale femeii, de tradiții, moșteniri, traume, resentimente, asertivitate versus agresivitate, abuzuri de diverse feluri (inclusiv între femei). Ne-am axat pe ce ne-a marcat, din punct de vedere al relaționării cu alte femei din viețile noastre, copilăria, adolescența, viața de acum: luptând împotriva prejudecății că elementul masculin predomină conversațiile între femei când sunt ele între ele, ne-am concentrat pe raportul femeie-femeie în întreg spectacolul.” – spune regizoarea Elena Morar.
Spectacolul are la bază textul dramaturgei mexicane Ximena Escalante – „Urlu către cer cu toată puterea inimii mele” – care explorează exploziv raporturile mamă-fiică, soră-soră, iubite în cuplu, prietene, nepoată-bunică etc inserturi din manifestul de creștere a fetelor în spirit feminist al scriitoarei-revelație Chimamandei Ngozi Adichie, precum și mini-interviuri cu femei de peste 60 de ani, despre cum simt ele feminismul și cum se raportează la propria lor experiență în corp feminin.
Trailer: https://vimeo.com/551673052
„Bildungswoman” este o producție Caleido realizată în urma unui open call lansat în 2020, care va fi prezentată în premieră duminică, 29 mai, ora 19.30 pe https://vimeo.com/caleido. Spectacolul va rămâne disponibil online timp de 24 de ore.
„Neverland” este un one-woman-show, bazat pe un text original dezvoltat de scenarista și regizoarea de film Iulia Rugină, împreună cu actrița Ioana Flora. Acesta spune povestea Alexandrei, o tânără urmărită timp de 26 de ani, din adolescență până în prezent, prin incursiuni în timp în spațiul ei privat. E o privire pe furiș în intimitatea unei femei, ce îi scoate la iveală traseul emoțional pe parcursul vieții, vulnerabilitatea, fricile, iubirile, raportarea la locul din care provine și o dorință de evadare, cronicizată în timp.
„Neverland” pune lupa pe unul dintre cele mai discutate fenomene antropologice la nivel mondial, așa numita generație Peter Pan, care refuză să își asume normele sociale ce caracterizează de multe ori viața adultă în societățile dezvoltate economic, ajungând la vârste de 30-40 de ani fără să fi bifat realizări precum căsătoria, un job stabil, copii, o casă sau posesiuni materiale importante. Extrem de ancorat în realitatea socială a României prezente, spectacolul propune și o dezbatere antropologică privind rolul femeii în societatea românească post comunistă.
„Alături de Ioana Flora am dezvoltat întreaga poveste din spectacol. Pornind de la personajul pe care l-am gândit împreună, am scris un text original care seamănă mai degrabă cu un scenariu de film. E primul meu spectacol de teatru, eu vin din cinema. Prin urmare, cred că experiența mea din film și lipsa experienței mele din teatru îi dă o formă interesantă. Decorul, camera unei femei de la 16 la 42 de ani, e proiectat în proporție de 90 la sută și se schimbă constant. Personajul interacționează cu alte personaje la telefon, prin skype, prin email. E mult sound design de film, e multă proiecție video, iar povestea de pe scenă e a unei fete/ femei, surprinsă în intimitatea camerei ei, prin sărituri în timp, în diverse momente din existența ei, suprapuse peste evenimente reale din evoluția societății românești din 1992 până în prezent. Vorbește, la prima vedere, despre o femeie, dar cred că pune o lupă peste mulți dintre noi – generația de 30-40 de ani, surprinsă în tranziția de după revoluție, încercând să găsească un sens, un crez, un echilibru și o împăcare cu prejudecățile unei societăți în schimbare.” – spune regizoarea Iulia Rugină.
Trailer: https://vimeo.com/551557756
„Neverland” va fi prezentat în cadrul Caleido marți, 25 mai, ora 20.00, pe https://vimeo.com/caleido. Spectacolul va rămâne disponibil online timp de 24 de ore.
„Daughters” este un spectacol inedit în peisajul coregrafic românesc, semnat de coregrafa Simona Deaconescu și realizat printr-o combinație unică de dans, sunet și imagine analog, în care trei tinere femei tinere fac un corp comun cu mamele și bunicile lor. Georgeta Corca, Simona Dabija și Teodora Velescu, trei fete pe patine cu rotile alterează o cronologie prestabilită, în care dorințele lor sunt mediate de povești și imagini corporale ale celor două generații care le preced. Ele sunt fiicele unei generații confuze, o comunitate rezistentă, în care realitatea nu este niciodată ceea ce pare.
„Daughters” face parte din Sons and Daughters, un proiect prin care coregrafa Simona Deaconescu și-a propus să exploreze forme de dans social, influențate de contextul cultural în care s-au dezvoltat și relația pe care o avem cu generațiile părinților și bunicilor noștri.
„Head banging, crowd surfing, stage diving, moshing. Mișcarea spectacolului a pornit de la aceste tipuri de dans social care au marcat generațiile punk și post-punk, ca forme de protest și eliberare emoțională. În mod evident, ele sunt abstractizate, adaptate tipului de plutire dat de patinele cu rotile și împinse la extrem prin folosirea unor viteze incerte. Făcând o paralelă între ceea ce s-a întâmplat în anii ‘70, ‘80 la noi în țară și care era atmosfera din alte țări din Europa, mi s-a părut provocator să le aduc împreună într-un spectacol. E ca și cum ai suprapune două acțiuni care se întâmplă în două locuri diferite și care, prin puterea asocierii, dau naștere la un nou univers. Mama mea habar nu are ce înseamnă post punk. Singura ei conexiune cu dansul este prin rememorarea nostalgică a serilor dansante din apartamentele prietenilor. Dar, ca și bunicile mele, ea are un tip de rebeliune subtilă, așezată, pragmatică, deloc impulsivă, dar extrem de eficientă. În Daughters, mi-am imaginat cum s-ar fi comportat mamele și bunicile noastre dacă ar fi fost punkerițe.” – Simona Deaconescu, coregrafă.
Trailer: https://vimeo.com/551417158
„Daughters” va fi prezentat în cadrul Caleido luni, 24 mai, ora 20.30, pe https://vimeo.com/caleido. Spectacolul va rămâne disponibil online timp de 24 de ore.
Mai multe detalii despre program sau festival pe https://www.caleido.ro/editia-a-iv-a-2021/