Claudiu Bleonț: Din nimic spre ceva și înapoi spre nimic
Între 27 și 30 iulie 2023 Râmnicu Vâlcea prinde culoare! Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Ariel Vâlcea Fest transformă orașul într-un centru performativ care adună trupe de teatru, regizori și actori veniți din toate colțurile țării dar și din afara României. În cele 4 zile ale evenimentului, spectatorii vor putea urmări reprezentații de teatru live, spectacole în aer liber, spectacole pentru copii, parade stradale și multe altele. Festivalul include o selecție diversă de producții teatrale, atât clasice, cât și contemporane.
Festivalul Ariel Vâlcea Fest, organizat de Teatrul Municipal „Ariel” în parteneriat cu Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, joacă un rol important în promovarea dialogului cultural și în crearea de legături între artiștii locali, cei din restul țării și internaționali. Este un eveniment vibrant și captivant care celebrează arta teatrală într-o manieră interactivă și diversă și, totodată, un loc unde pasionații de teatru, artiștii și comunitatea se întâlnesc pentru a se bucura de atmosfera minunată a teatrului.
Evenimentele din cadrul Ariel Vâlcea Fest se desfășoară în mai multe săli de spectacole din Râmnicu Vâlcea, dar și în aer liber, oferind publicului și reprezentații cu acces gratuit. Programul include evenimente pentru toate vârstele, inclusiv spectacole dedicate copiilor și aduce în Râmnicu Vâlcea nume sonore din lumea teatrului, precum Maia Morgenstern, Marius Bodochi, Claudiu Bleonț, Anca Sigartău și mulți alții.
Publicul îl poate vedea pe scenă pe îndrăgitul actor Claudiu Bleonț începând cu ora 21:00 la Casa de Cultură a Sindicatelor, în spectacolul Paracliserul de Marin Sorescu, piesă pentru care semnează și direcția scenică.
Psychologies: În curând publicul vă va urmări în spectacolul Paracliserul, care se va juca la Râmnicu Vâlcea, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Ariel Vâlcea Fest. Spuneți-ne mai multe despre această monodramă, cum ați numit-o…
Claudiu Bleonț: Paracliserul face parte din trilogia „Setea muntelui de sare” a lui Marin Sorescu, care cuprinde 3 piese (Iona, Matca și Paracliserul). Eu cred că am o întâlnire specială cu acest text, deoarece consider că nu mi-a fost dat să îl montez sau să-l joc, ci să îl slujesc. Este un text de o mare valoare poetică și spirituală, pe care îl voi sluji în 3 regiuni românești, Muntenia, Transilvania și Moldova (la Teatrul Dramaturgilor din București, la Teatrul Național din Cluj și la Ateneu Național Iași). Prezența la Festivalului Internațional de Teatru Ariel Vâlcea Fest este cu ultima montare, cea de la Ateneul Național din Iași.
Cum ați intrat în pielea unui personaj de acest fel, cu o astfel de încărcătură spirituală?
C. B.: Prin chenoză, sau golirea de sine. Ulterior montării de la Cluj, care a avut premiera pe 11 decembrie anul trecut, mi s-a spus că eu de fapt am practicat golirea de sine. Trebuie să te desprinzi de tot ce ai acumulat pentru a deprinde sensurile unui text de o asemenea anvergură.
Care este rolul religiei în viața dvs.? Și care credeți că este impactul religiei, din punct de vedere psihologic, în viața oamenilor?
C. B.: Condiția umană este una religioasă, iar religia răspunde în diverse forme la marile întrebări precum „de ce ne-am născut?” sau „de ce trăim?”. Chiar și un ateu este religios sau spiritual, dar prin alte forme, sau prin renunțarea la formă. Religia este căutarea de-a ne conecta cu sensurile vieții și morții.
Cum a fost întâlnirea cu un text de Marin Sorescu?
C. B.: A fost un text ințiatic pentru mine, am simțit că am fost ridicat la un alt nivel de înțelegere și de viziune asupra vieții și morții.
Semnați și direcția scenică pentru Paracliserul – cum este experiența de a juca și semna direcția scenică pentru o piesă de teatru? Cum gestionați asta?
C. B.: Pentru mine regia spectacolului este dată de însuși Marin Sorescu, iar direcția pe care care am semnat-o eu este o întrepătrundere între scenografia Alinei Dincă Pușcașu și sensurile descoperite de mine în text.
Cum vă pregătiți atunci când începeți lucrul cu un nou personaj? Și care este impactul asupra dvs. când un nou personaj intră în viața omului și actorului Claudiu Bleonț?
C. B.: Pentru mine procesul e de uitare și rememorare. Trebuie să uit tot ce am învățat până la momentul respectiv și să mă deschid să învăț un text nou cu sensuri noi, cu o echipă nouă, cu o concepție specifică specială, etc. Din nimic spre ceva și înapoi spre nimic. Ca o respirație, inspir și expir.
S-a schimbat, în vreun fel, percepția publicului despre teatru, după perioada pandemiei? Vi se pare că publicul este mai deschis spre a merge la teatru? Simțiți o diferență?
C. B.: Da, absolut. Ne-a fost dat să trăim izolarea, care e împotriva firii noastre. Noi, ca oameni suntem făcuți să trăim împreună, să ne împărtășim gândurile, sentimentele, iar izolarea poate fi văzută ca o formă de pedeapsă. Cred că după izolare lumea a redescoperit contactul cu natura, bucuria de a fi cu prieteni și a împărtăși sentimente prin film, prin teatru, prin concerte.
Publicul vă poate urmări și pe micile ecrane, în serialul Spy/ Master, unde interpretați rolul lui Ceaușescu. Cum v-ați pregătit pentru acest rol și ce simte omul Claudiu Bleonț când intră în pielea dictatorului?
C. B.: Ca personaj istoric l-am receptat ca pe un dictator, dar pe platou am încercat să îl interpretez ca pe un om, ca pe un alt personaj. M-am documentat foarte bine și am avut desigur și sprijinul regizorului. A fost o dublă mulțumire, eu i-am mulțumit că m-a selectat pentru un rol în care nu mă vedeam, și el mi-a mulțumit pentru că a reușit cu ajutorul meu și al Elvirei Deatcu să creeze nucleul acestei povești reale.
Care sunt următoarele dumneavoastră proiecte în teatru sau în film?
C. B.: Filmez în momentul de față la un serial pentru Antena, Lasă-mă, îmi place! Camera 609, care va fi difuzat începând cu luna august, iar începând cu septembrie voi la Teatrul Național București în drama Gertrude, în regia lui Silviu Purcărete, pe textul lui Radu F. Alexandru.