Cum poti deveni mai creativa

Cand ne gandim la creativitate, cei mai multi dintre noi consideram ca doar artistii, putini la numar, au acces la ea. Totusi, aceasta este o trasatura universala, lucru usor observabil mai ales in copilarie, si care, odata ajunsi la maturitate, ne poate ajuta sa avem vieti mai implinite. Iata cum poti deveni mai creativa.

 

Ce este creativitatea

Psihologia defineste creativitatea in termeni de abilitati si caracteristici precum: curiozitatea, capacitatea de a lucra autonom, gandirea neconventionala, deschiderea la experiente noi si toleranta la ambiguitate.

Dezvoltarea acestor trasaturi ne va ajuta sa navigam mai usor pe apele tulburi ale vietii moderne, caracterizata de jonglarea intre diferite roluri si bifarea sarcinilor de pe to do list'.

 

Ne nastem creativi, dar invatam sa ne inhibam

Un studiu realizat in 1968 de George Land a masurat creativitatea a 1600 de copii cu varste intre 3 si 5 ani, pe care i-a retestat la 10 si la 15 ani. Testul a aratat ca procentul de indivizi inalt creativi scade odata cu cresterea in varsta a copiilor.

Concluzia studiului: non-creativitatea este un comportament invatat. Pentru cei mai multi adulti, creativitatea este ingropata de sistemul educational bazat pe reguli, motivatie extrinseca, teama de esec si de judecata, evaluari, competitie.

Nu de putine ori, aceleasi caracteristici care inhiba creativitatea le gasim si in mediul de lucru, ceea ce face cu atat mai importanta constientizarea nevoii de a ne concentra, la varsta adulta, pe a trai mai creativ.

 

Dezvoltarea creativitatii la maturitate

A fi complet prezenta si concentrata pe sarcina pe care o ai de indeplinit, te ajuta sa fii creativa in acea sarcina, indiferent ca este vorba de lucruri rutiniere (aranjarea hainelor in dulap) sau de proiecte complexe la locul de munca.

A fi prezenta presupune a iesi din viata traita in minte' si a alege sa traiesti clipa prezenta. Poti incepe cu scurte exercitii de mindfulness, de cateva minute, in care sa te concentrezi pe senzatiile corporale sau pe respiratie.

Dezvoltarea creativitatii incepe cu lucrurile mici facute intr-un mod diferit: alegand alt drum spre serviciu, uitandu-te la un gen de filme la care nu te uiti in mod obisnuit, cumparand si incercand arome noi, haine in culori diferite.

Un exercitiu interesant pentru deblocarea resurselor creative este dat de Julia Cameron in The artists way' (Calea artistului). Exercitiul propus de autoare presupune ca in fiecare dimineata sa scriem de mana trei pagini cu tot ce ne trece prin cap, lasand liber fluxul gandirii.

Desi poate parea dificil la inceput sa umplem acele pagini, dupa cateva zile vom observa ca ne este din ce e in ce mai usor sa scriem aceste pagini. Dupa o perioada de cateva luni putem reciti aceste pagini.

Vom constata ca putem obtine insighturi interesante despre ce se repeta in viata noastra, ce ne dorim, unde ne blocam, sau vom gasi idei noi in legatura cu problemele recurente din existenta noastra de zi cu zi.

 

Reducerea la tacere a criticului interior.

Adeseori cand suntem puse in fata alegerii intre ceva cunoscut si ceva nou, criticul nostru interior are grija sa ne demonstreze ca orice idee noua presupune riscuri, ca ne vom expune criticii altora si poate chiar ne vom face de rusine daca incercam ceva ce nu ne sta in fire.

In fata acestei voci interioare, pe care e bine sa o identificam atunci cand ne descurajeaza, avem nevoie de alte voci interioare binevoitoare, suportive, care ne incurajeaza sa ne asumam riscul de a gresi, de a ne exprima.

Aceasta voce suportiva poate sa fie vocea internalizata a unui prieten, a unei figure parentale, a unui mentor si, de ce nu, chiar a unui terapeut.

Creativitatea nu se dezvolta de la sine. Daca ne simtim blocate in aceleasi probleme, aceeasi rutina, putem cauta surse de inspiratie care sa ne furnizeze idei noi: o carte, un muzeu, muzica preferata, discutii cu prietenii, sau putem sa creem oportunitati noi pentru a ne trezi' creativitatea, cum ar fi un nou proiect, un nou hobby.

 

Exercitiu de creativitate

Un exercitiu pe care il putem incerca este „metoda celor sase palarii', propusa de Edward de Bono. Acesta presupune a analiza o problema din sase perspective:

Palaria rosie: Perspectiva emotionala: ce emotii imi trezeste aceasta problema? Ce informatii imi dau aceste emotii?

Palaria alba (perspectiva obiectiva): care sunt faptele obiective si informatiile disponibile?

Palaria galbena (perspectiva pozitiva): care elemente ale solutiei pot sa functioneze, care sunt beneficiile si aspectele pozitive?

Palaria neagra (perspectiva negativa): care elemente ale solutiei nu vor functiona?

Palaria verde (perspectiva creativa): care ar putea fi niste idei alternative?

Palaria albastra (perspectiva globala): care este cea mai buna solutie luand in calcul toate elementele?

Schimband palariile cand abordam o problema vom reusi sa ne largim perspectiva asupra unei probleme si a solutiilor posibile.

 

De Elena Cucu, psihoterapeut in formare, terapie cognitiv-comportamentala

elena.cucu@yahoo.com

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum poti deveni mai creativa
Cum poti deveni mai creativa

Cand ne gandim la creativitate, cei mai multi dintre noi consideram ca doar artistii, putini la numar, au acces la ea. Totusi, aceasta este o trasatura universala, lucru usor observabil mai ales in copilarie, si care, odata ajunsi la maturitate, ne poate ajuta sa avem vieti mai implinite. Iata cum poti deveni mai creativa.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste