Cum să îți ierți greșelile proprii

Nu poți să accepți că și tu greșești? Ești mereu nemulțumită de tine și de ceilalți? Uite cum poți să îți ierți greșelile proprii.

 

Urmărește și:

Cum să-ți accepți defectele

Cum să fii matur emoțional

 

Anca Donțu – psihoterapeut cu practică privată

Pentru a ne putea ierta, cred că e important să știm cât de mult rău am făcut cuiva prin acțiunile noastre. Sau nouă înșine.

Ar fi bine să ne întrebăm de ce am greșit:

  • Dacă am avut intenții bune inițial, care au degenerat;
  • Dacă nu am avut suficiente informații despre o situație și de aceea nu am procedat corect;
  • Dacă ne-am lăsat conduși de emoții și nu am gândit destul;

O greșeală nu este atât de gravă dacă putem învăța ceva din acea experiență.

Dacă ne dăm seama că acum am face altfel, am face lucrurile mai bine.

Nu întotdeauna putem repara o greșeală, deși câteodată avem această șansă, dar dacă o considerăm o lecție de viață, este mai ușor să trecem mai departe și să ne iertăm slăbiciunea, limitele.

Vinovăția nu ne ajută, ne face să ne simțim mici, răi, neputincioși. Doar dacă ne iertăm, putem învăța.

Iertarea nu înseamnă să uiți. Dacă învățăm ceva din greșelile noastre de azi, mâine putem fi mai buni.

 

Domnica Petrovai- Mind Education Center

Ce înseamnă greșeală? Este ceva ce nu ai știut sau ți-ai pierdut cumpătul/controlul? Intenționat ai rănit pe cineva drag?

Nesiguranța și neîncrederea te fac să fii mai puțin conectat cu tine, cu ce simți, cu ce ai nevoie, cu limitele tale, cu neputințele tale. Și te protejezi în ce fel? Prin perfecționism?

Adică cu standarde și așteptări ridicate față de tine și ceilalți? Mereu nemulțimit/ă de tine?

Neacceptarea ta necondiționată și sentimentul că nu ești suficient de bun, că oamenii dacă te-ar cunoaște cu adevărat nu te-ar plăcea, te face să te aperi și mai mult.

Vigilența față de greșeală este tot o formă de apărare, îți distragi atenția de a ceva ce tu ai putea să faci concret pentru a-ți accepta trăirile sau pur și simplu pentru a-ți îmbunătății performanțele.

Teama de feedback negative este tot o formă de neacceptare. Așa evoluăm, și cu momente de disconfort. Nu atac la persoană.

Însă când tu îți asociezi valoarea personală cu performnațele sau comportamentul tău de zi cu zi atunci cu ușurință te vei simți nevaloros.

Este ca și cum te pregătești să eșuezi și să te simți nevaloros. Iertarea vine după ce ai stat cu tu tine și disconfortul tău.

După ce l-ai înțeles, după ce ai făcut efortul de a vorbi cu ceilalți despre ce ți-a fost greu. După ce ți-ai cerut iertare când ai rănit cu voie sau fără voie. Uman.

Îți ierți greșelile când ieși din paradigma de a da vina pe alții sau a te învinovăți doar pe tine.

Cel mai adesea luăm cele mai bune decizii cu resursele pe care le avem atunci.

Înțelegerea se schimbă și deciziile se schimbă. Nu înseamnă că în trecut ai greșit. Înseamnă că acolo ai fost în acel moment. Să te privești cu curiozitate, nu îndârjire și critică sau auto/critică.

 

Foto: shutterstock.com

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale

Dezvoltarea tulburărilor sexuale de la maturitate pornește din copilărie, când nu ni s-a făcut o educație sexuală corespunzătoare, sau când sexul a fost etichetat drept ceva rău ori rușinos. Cum abordăm corect noi, ca părinți, interesul sexual al copilului sau anumite comportamente precum masturbarea, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cauzele unui contact sexual dureros
Cauzele unui contact sexual dureros

Există cauze multiple ale unui contact sexual dureros și, pentru fiecare dintre ele, ajungem să dezvoltăm anumite strategii cognitive, emoționale sau comportamentale. Care sunt acestea și cum le putem depăși, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum se explică orgasmul selectiv
Cum se explică orgasmul selectiv

Lipsa orgasmului nu este neapărat o problemă constantă ci poate să apară cu parteneri diferiți sau în etape diferite ale aceleiași relații. Ce motive stau la baza acestor diferențe, de ce ajungem să avem orgasm selectiv și cum remediem situația, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum să îți ierți greșelile proprii
Cum să îți ierți greșelile proprii

Nu poți să accepți că și tu greșești? Ești mereu nemulțumită de tine și de ceilalți? Uite cum poți să îți ierți greșelile proprii.

Citeste
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm

Deși știm despre noi însene că nu am avut niciodată un orgasm, rareori adresăm acest subiect atât de sensibil. În cele mai multe cazuri, ne confesăm unei prietene apropiate sau căutăm informații pe internet. O astfel de situație poate fi adresată specialiștilor, pentru a o înțelege mai bine și a învăța să o depășim. Mai multe informații primim de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm

De multe ori ne simțim vinovate dacă nu avem orgasm cu partenerul. Atunci când conștientizăm că suntem mai atente la nevoile celuilalt decât la ale noastre, poate apărea o patologie, o suferință. Focusarea pe senzațiile corporale, în timpul actului sexual, ne poate ajuta să ieșim din capcana propriilor gânduri, care ne subliniază cât de importantă e plăcerea partenerului. Detalii de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste