Cum să scapi de o idee fixă

Ai gânduri care se repetă în mod obsesiv? Îți afectează viața? Uite ce înseamnă o idee fixă și ce se ascunde în spatele ei.

 

Urmărește și:

Cum să convingi pe cineva să schimbe un comportament

Metode prin care îți poți controla anxietatea

 

Anca Donțu – psihoterapeut cu practică privată

O idee fixă ne poate afecta viața – ziua, dar și noaptea. Sunt situații când nu putem dormi pentru că ne vin în minte anumite gânduri iar și iar.

Un prim pas ar fi să înțelegem de unde vine acea idee fixă? De ce nu putem renunța la ea? De ce este atât de importantă, conștient sau inconștient? Care este „scopul” ei? Poate fi „probată” în realitate?

În al doilea rând, cât de tare ne afectează? Putem să ne continuăm viața în limite normale?

Are influență asupra relațiilor noastre, nu ne putem concentra la muncă, sau cum am spus mai devreme, ne tulbură somnul?

Dacă nu reușim să înțelegem de unde a apărut sau dacă nu o putem confirma sau infirma și nici nu o putem ignora suficient de mult, cât să nu ne deranjeze prea tare, putem apela la un psihoterapeut, care să ne ajute să „intrăm” în mintea noastră și să preluăm controlul gândurilor și sentimentelor care au generat-o.

 

Monica David – Bucharest Therapy and Education Center

Dacă această idee ne blochează capacitatea de funcționare zilnică, respectiv ne impiedică în a ne desfășura la locul de muncă sau în viața personală, atunci ar fi bine să ne oprim din cotidian și să ne autoevaluăm.

Această idee are la bază un context actual de viață? Ce anume ne preocupă?

Dacă identificăm o situație de viață care ne preocupă, atunci o soluție pentru a scăpa de această idee este să acționăm în a schimba acel context sau să lucrăm asupra acceptării acestuia.

Dacă sunt mai multe idei ce ne domină mintea, prin rotație, atunci este posibil să fim suprasolicitați.

Soluția în acest caz ar fi să găsim modalități de relaxare și de detașare. O baie fierbinte cu spumă și o muzică de fond, practicarea unei forme de meditație sau relaxare, practicarea unui sport sau plimbări în aer liber. Orice considerăm că ne este benefic.

Pe lângă aceste forme de detașare este important să luăm măsuri în a reduce numărul de ore lucrate sau în a crește durata timpului de odihnă.

 

Rodica Mateian – Bucharest Therapy and Education Center

Obsesiile manifestate prin idei fixe sunt, la bază, manifestări ale anxietății. O persoană care devine afectată în sarcinile vieții de ideile fixe pe care le are este o persoană care evită să facă față unor situații care nu îi sunt confortabile.

Din aceasta cauză „se ține ocupată” cu aceste idei fixe, repetitive. În accepțiunea psihoterapiei individuale, orice acțiune are în spate un scop, de cele mai multe ori neconștientizat.

În cazul obsesiilor, a ideilor fixe, scopul neconștientizat este acela de a evita anxietatea pe care alte activități, acțiuni le-o provoacă.

A aduce în câmpul conștiinței scopul neconștientizat, ceea ce vrea persoana să evite folosindu-se de ideile fixe, produce o îmbunătățire a stării persoanei repective până la înlăturarea obsesiilor, a ideilor fixe.

 

Domnica Petrovai – Mind Education Health

Unii oameni nu o recunosc ca fiind o idee fixă, ci mai degrabă ca fiind corectă și adevărată. Cei care cred în dreptate și argumente logice.

Deci, de ce ai vrea să scapi de ceva în ce crezi ca fiind adevărat?

Poate doar dacă privești consecințele. Relații eșuate, dezamăgiri frecvente, nemulțumiri și nefericiri.

Dacă însă îți dorești mai multă flexibilitate, nu atât de multe certitudini, îți recomand să începi prin a asculta și perspectivele celuilalt. Cum simte și percepe cel de lângă tine.

Trăim mulți cu iluzia că știm care sunt intențiile celuilalt, mai degrabă negative și ale noastre mai degrabă pozitive. Ceea ce este fals.

Avem acces fiecare la o cantitate limitată de informații și cel de lângă noi la fel. Însă avem experiențe diferite. Așa că, ne îmbogățim când integrăm și perspectiva celuilalt.

 

Foto: 123rf.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale

Dezvoltarea tulburărilor sexuale de la maturitate pornește din copilărie, când nu ni s-a făcut o educație sexuală corespunzătoare, sau când sexul a fost etichetat drept ceva rău ori rușinos. Cum abordăm corect noi, ca părinți, interesul sexual al copilului sau anumite comportamente precum masturbarea, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cauzele unui contact sexual dureros
Cauzele unui contact sexual dureros

Există cauze multiple ale unui contact sexual dureros și, pentru fiecare dintre ele, ajungem să dezvoltăm anumite strategii cognitive, emoționale sau comportamentale. Care sunt acestea și cum le putem depăși, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum se explică orgasmul selectiv
Cum se explică orgasmul selectiv

Lipsa orgasmului nu este neapărat o problemă constantă ci poate să apară cu parteneri diferiți sau în etape diferite ale aceleiași relații. Ce motive stau la baza acestor diferențe, de ce ajungem să avem orgasm selectiv și cum remediem situația, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum să scapi de o idee fixă
Cum să scapi de o idee fixă

Ai gânduri care se repetă în mod obsesiv? Îți afectează viața? Uite ce înseamnă o idee fixă și ce se ascunde în spatele ei.

Citeste
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm

Deși știm despre noi însene că nu am avut niciodată un orgasm, rareori adresăm acest subiect atât de sensibil. În cele mai multe cazuri, ne confesăm unei prietene apropiate sau căutăm informații pe internet. O astfel de situație poate fi adresată specialiștilor, pentru a o înțelege mai bine și a învăța să o depășim. Mai multe informații primim de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm

De multe ori ne simțim vinovate dacă nu avem orgasm cu partenerul. Atunci când conștientizăm că suntem mai atente la nevoile celuilalt decât la ale noastre, poate apărea o patologie, o suferință. Focusarea pe senzațiile corporale, în timpul actului sexual, ne poate ajuta să ieșim din capcana propriilor gânduri, care ne subliniază cât de importantă e plăcerea partenerului. Detalii de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste