Ce beneficii ne aduce terapia de grup

Terapia de grup nu se limitează la binecunoscutele grupuri pentru pacienții cu dependențe. Ea poate fi extinsă pentru dezvoltarea personală sau depășirea unor limite ori probleme personale. Iată câteva dintre beneficiile ei.

Citește și:

Art terapie pentru copiii cu spectru autist

Psihoterapia asistata de cai: pentru copii cu autism si adulti timizi

 

În terapia de grup, spre deosebire de cea individuală, ceilalți membri ai grupului îți pot reflecta informații despre tine sau situația cu care te confrunți, pe care altfel tu nu le vezi datorită implicării într-un anumit context.

Puterea grupului depinde de coeziune, de dorința colectivă de a oferi și primi sprijin. Relația formată este motorul vindecării pentru fiecare dintre participanți.

Ideea terapiei de grup nu trebuie să intimideze, deși la o primă vedere te poți întreba „Cum să împărtășesc eu problemele mele unor străini?'.

În egală măsură, același lucru este făcut de fiecare participant, iar echipa formată funcționează precum un sprijin ce conține întreaga noastră experiență, o reflectă, contribuind la vindecarea emoțiilor copleșitoare, la clarficare, dar și la noi perspective asupra unor situații.

Cu toții, în grup, suntem unul singur, suntem disponibili celorlalți și ne bazăm pe complicitatea construită cu grijă. În calitate de psihoterapeut, moderator al unor astfel de grupuri, observ în mod repetat cu reticențele participanților dispar, iar experiența se dovedește a fi una plină de beneficii.

Este important să începi această formă de terapie la momentul potrivit, iar în acest sens recomand evitarea crizelor acute, situațiilor limită, în care terapia individuală este recomandată, datorită focusării exclusive asupra unei singure persoane.

Problemele recurente, conflictele personale, nemulțumirile, temerile, nesiguranțele, imaginea și stima de sine, relațiile cu ceilalți, astfel de probleme pot fi abordate în grup, cu siguranța condiției de bază a unei astfel de forme de terapie: „Ceea ce se discută în grup, rămâne în grup.'

Iată câteva beneficii pe care le oferă terapia de grup:

 

Grupul oferă sprijin și acceptare

Atunci când ne împărtășim experiențele de viață cu care ne confruntăm, gândurile, temerile, problemele, vom vedea în „oglinda' pe care ne-o oferă grupul similarități, înțelegând că nu suntem singuri și nici singurii care se confruntă cu astfel de situații.

În acest sens, grupul poate da un sentiment eliberator, pornit din acceptarea pe care o primim.

 

Rolul de oglindă al grupului

Deseori, chiar și într-un conflict, este recomandat să fim capabili să empatizăm cu celălalt, să de gestionăm emoțiile puternice, să ne putem exprima asertiv chiar și supărările, furia sau dezamăgirile.

În practică însă, astfel de lucruri ne pot fi dificil de aplicat, iar acest lucru se poate datora și faptului că nu suntem foarte conștienți de modul în care transmitem celuilalt, de felul în care suntem văzuți din exterior.

Cum detașarea de sine nu este ușor posibilă, acest lucru este făcut cu mai mare ușurință în grup. Ceilalți participanți îți pot oferi informații despre tine, în moduri diferite de ceea ce vezi, cunoști și analizezi tu în mod obișnuit.

O astfel de oglindire te ajută să te înțelegi mai bine și să îți ajustezi perspectiva asupra anumitor situații pe care le vei gestiona mai bine pe viitor.

 

Grupul te ajută să socializezi mai ușor

În grup îți redescoperi și exersezi abilitățile sociale. Apartenența la grup este un motor puternic, care ne stimulează încrederea în sine și ne oferă acel sprijin și acea încurajare necesare conștientizării propriilor calități și abilități.

În grup te debarasezi de sentimentul de însingurare, de teama de respingere, de nesiguranța de sine.

 

În grup înveți să te înțelegi mai bine

Faptul că ai în preajma ta oameni care să reflecte comportamentele tale și atitudinile, te ajută să te descoperi și să te cunoști mai bine.

Totodată, îți vei descoperi acele limite și temeri care te împiedică să îți dezvolți potențialul. Puterea vindecătoare a grupului, a împărtășirii experiențelor are beneficii pe termen lung asupra vieții fiecărui participant.

 

De Anca Maftei, psihoterapeut integrativ, psiholog clinician și specialist în psihologie organizațională

anca.maftei@gmail.com

Tel.: 0728.440.855

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce beneficii ne aduce terapia de grup
Ce beneficii ne aduce terapia de grup

Terapia de grup nu se limitează la binecunoscutele grupuri pentru pacienții cu dependențe. Ea poate fi extinsă pentru dezvoltarea personală sau depășirea unor limite ori probleme personale. Iată câteva dintre beneficiile ei.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste