Despre rezoluții, schimbări și obiective realizabile

Suntem tentați ca la început de an să (re)întocmim o listă de rezoluții. Deseori, regăsim pe ea aceleași obiective și schimbări cu care nu am avut prea mare succes în anii trecuți. Ce avem de făcut pentru a avea succes cu planurile noastre, aflăm de la psihoterapeutul Ștefania Voia.

Citește și:

Rezistenta la schimbare: cauze si solutii

Unde greșim când stabilim lista de rezoluții

 

Psychologies: Cum învățăm să ne propunem schimbări și obiective realizabile?

Ștefania Voia: Atunci când îmi propun să fac ceva ce mă împlinește și mă face să fiu autentic cu mine, motivația interioară există. O fac pentru că rezonează cu mine, cu valorile și principiile mele.

Nu este obligatoriu să ne facem o listă de rezoluții doar de anul nou, ci atunci când simțim că suntem pregătiți pentru asta.

Pentru a ne propune schimbări este important să fim conștienți de necesitatea acelei schimbări, să fim convinși că ea este necesară.

După ce am decis că vrem o schimbare avem nevoie să păstrăm contactul cu realitatea, adică schimbările să țină cont de contextul vieții noastre și de resursele noastre. Acest lucru înseamnă să fim sinceri cu noi înșine și să ne acceptăm minusurile dar și plusurile.

Să avem un dialog intern prin care să ne clarificăm de ce ne dorim acele schimbări, dacă ele răspund nevoilor noastre, dacă motivația noastră este dintr-o zonă de dezvoltare sau din frică, sunt alte aspecte importante.

Este mai greu să realizez un obiectiv idealist sau care reprezintă un standard foarte înalt. Decalajul între ceea ce eu vreau și cadrul vieții mele nu trebuie să fie foarte mare.

Obiectivele propuse este bine să fie suficient de motivante. Asta înseamnă să nu fie nici prea ușor de realizat, deoarece mă pot plictisi și va deveni demotivat, dar nici prea grele, pentru că pot renunța din cauza unei dificultăți prea mari.

Spre exemplu, dacă vreau să slăbesc 10 kg, mă pot întreba care este timpul optim, realist în care pot face această schimbare astfel încât să nu mă frustrez prea mult, dar nici să mă plictisesc și să renunț pe parcurs.

 

Psychologies: Cum implementăm, treptat, o schimbare, pentru a ajunge la rezultatul dorit?

Ș. V.: Pentru a ne putea ține de obiectivele propuse, vom stabili timpul acordat până la realizarea lor, iar apoi le vom împărți în alte obiective dar mai mici și mai dese.

Dacă, spre exemplu, am șase luni la dispoziție să învăț o limbă străină, voi defalca acest obiectiv major, în alte obiectie mai mici, să spunem lunare. Ce îmi pot propune eu să fac în fiecare lună pentru a contribui la obiectivul meu mare?

Odată stabilite aceste obiective lunare, pot stabili unele săptămânale și apoi zilnice. Fiecare obiectiv stabilit va fi în acord cu cadrul său, astfel îmi pot propune să conversez 15 minute zilnic, nu două ore, dacă timpul nu îmi permite asta.

Dacă am în față un obiectiv săptămânal, mă voi concentra pe acela, păstrând în minte unde îmi doresc să ajung.

Pentru a ne crește motivația pe perioada alocată este recomandabil să ne și recompensăm cu ceva ce ne aduce bucurie, nu cu lucruri ce ne pot consuma și mai tare. În acest fel vom percepe efortul nostru ca fiind echitabil.

 

Psychologies: Ce valori mai importante, inclusiv în relația cu sine, ar trebui prioritizate cu orice ocazie, nu doar începutul de an?

Ș. V.: Valorile care trebuie prioritizate sunt cele care sunt ale noastre, care rezonează cu noi înșine, nu cu alții. Nu putem renunța la ceva ce reprezintă o valoare pentru noi.

Dacă o facem pe moment, nu o putem întreține pe termen lucru, deoarece asta ar crea un conflict interior mult prea mare și ar duce la dezechilibre.

A fi în contact cu noi ne va ajuta să descoperim care sunt acele valori și principii după care ne ghidăm viața și care ne influențează deciziile. Nu trebuie să fie aceleași cu ale altora.

Prioritate va avea ceea ce răspunde nevoilor noastră de bază, mai ales acelora emoționale. Dacă nu sunt într-o zonă de siguranță, nu pot să îmi asum o schimbare, deoarce o voi face din frică, nu dintr-o zonă de asumare a unui risc calculat și din dorința de explorare.

 

De Ștefania Voia, psihoterapeut

psiholog@stefaniavoia.ro

Tel.: 0726.191.255

www.stefaniavoia.ro

A consemnat Iulia Bârcă

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Manifestări în depresie și alte tulburări similare
Manifestări în depresie și alte tulburări similare

Un număr mare de persoane suferă de depresie în zilele noastre, iar acest „demon al amiezii” este cea mai cunoscută patologie dar și cea mai frecvent greșit diagnosticată. Iată câteva informații în plus.

Citeste
Cum ne putem elibera de stres
Cum ne putem elibera de stres

Nu putem controla ce se petrece în jurul nostru și nu putem evita problemele, însă putem învăța să ne eliberăm mai eficient de stres. Iată câteva resurse simple și foarte utile.

Citeste
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă

Ne place sau nu, stresul face parte din viața noastră de zi cu zi. Totuși, fiecare dintre noi dispune de abilități pentru a-l gestiona mai eficient. Iată care sunt acestea și ce avem de făcut.

Citeste
Despre rezoluții, schimbări și obiective realizabile
Despre rezoluții, schimbări și obiective realizabile

Suntem tentați ca la început de an să (re)întocmim o listă de rezoluții. Deseori, regăsim pe ea aceleași obiective și schimbări cu care nu am avut prea mare succes în anii trecuți. Ce avem de făcut pentru a avea succes cu planurile noastre, aflăm de la psihoterapeutul Ștefania Voia.

Citeste
arta, pian desenat
Arta între terapie, hobby și meserie

În miile de încercări de a caracteriza cuvântul „artă“, sau indiferent de cât ne-am strădui să înțelegem acest cuvânt, parcă tot mai mult ne îndepărtăm de lumea fizică, pășind cu umilință spre un tărâm sacru unde timpul se scurge în file, portative ori pânze cu miros înțepător.

Citeste
Copilul interior și nevoile noastre reale
Copilul interior și nevoile noastre reale

Desigur, este o întreagă discuție legată de copilul interior… o discuție amplă, de altfel. Recent, am realizat că mă port cu mine, fără să îmi dau seama, exact așa cum se purta mama. Și nu am cele mai frumoase amintiri din copilărie.

Citeste