Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

 

Scăderea autocontrolului pe parcursul unei zile – doza de autocontrol este finită. Cu cât o zi este mai plină de activități care implică o mare doză de autocontrol, cu atât spre seară o astfel de persoană va fi mai susceptibilă la acțiuni impulsive.

Ademenirile unor activități cu impact negativ par a câștiga lupta destul de ușor pentru că plăcerea percepută în acel moment a acțiunii impulsive, întrece posibilele consecințe.

Este mult mai ușor să mănânci în afara dietei seara, când ai ajuns obosită de la birou, decât dimineața când planifici o zi plină de acțiuni sănătoase.

Încărcarea mentală/stresul – Cu cât mintea ta este mai preocupată de decizii pe care trebuie să le iei ACUM, cu atât nevoia de evaluare a unor consecințe primește mai puțin timp.

Dacă simți că nu ai timp să te gândești, te poți grăbi în decizii greșite. Spuneam mai sus că exersarea cortexului prefrontal ajută la reducerea actelor impulsive, iar pentru acest lucru este nevoie să îți acorzi timp, chiar și câteva secunde în plus.

Acordă-ți timp ACUM pentru a lua decizii de care să fii mândră mai târziu! În acest fel vei câștiga timp și mulțumire de sine făcând ceea ce este bine și sănătos pentru tine.

Indicele glicemic poate influența apariția unui comportament impulsiv. Glucoza este o componentă necesară controlului de sine și momentele de scădere a glicemiei (când suntem înainte de masă, de exemplu) pot duce mai ușor către o decizie nepotrivită, negândită.

Glucoza este transformată în neurotransmițători, cum ar fi serotonina și lipsa sau scăderea unor neurotransmițători ne pot influența puternic comportamentul. „Nu ești tu când ți-e foame!” este adevărat.

Și ce ne ramâne de făcut pentru a ne gestiona mai bine momentele de impulsivitate?

Deși scuza așa sunt eu' este extrem de răspândită și îmbrățișată, adevărul este că ne putem educa și dezvolta.

O bună cunoaștere de sine te poate ajuta să identifici care sunt momentele în care comportamentul tău pare să fie de nestăpânit. Observă-te și fă o analiză la final de zi.

Când pare să ți se întâmple des să reacționezi impulsiv? Care este factorul declanșator? Dacă ești conștientă de momentele mai sensibile, vei putea să și faci ceva pentru a preveni reacțiile impulsive.

De exemplu, dacă știu că de atunci când mă trezesc și nu pot/nu am timp să beau cafea sunt mai iritată și pot intra mai ușor în conflicte, mă pot asigura fie că reușesc să beau cafea mai des dimineața, fie că evit interacțiunile cu potențial mare de a mă irita.

Găsește un prieten mai echilibrat alături de care să poți analiza faptele. O părere din afară te poate ajuta să privești din mai multe perspective și să înțelegi ceva ce până acum te irita la culme. Înțelegerea unor motive care nu au legătură cu noi ne pot ajuta să acceptăm mai ușor ce se întâmplă și să avem un comportament cumpătat.

Dacă ai un partener de viață care trântește ușa mașinii când o închide și acest lucru te irită și te face să îl critici de fiecare dată, poate înțelegerea faptului că acel comportament nu este intenționat, te ajută să îți gestionezi impulsul de a critica. Dacă te oprești dintr-un comportament negativ, faci loc unuia constructiv.

Meditația bazată pe concentrarea atenției este o altă metodă foarte bună pentru a reduce comportamentul impulsiv.

La baza impulsivității poate sta și un deficit de atenție. De asemenea, când acționăm sub impulsul momentului, de cele mai multe ori avem impresia că nu avem timpul necesar să alegem un altfel de comportament.

Meditația ajută în antrenarea atenției prin exercițiul permanent de re-aducere a atenției în prezent. Acest tip de meditație se bazează cel mai des pe concentrarea atenției pe respirație sau asupra unui punct fix.

În orice moment poate să apară un gând care să ne fure atenția. Actul meditației presupune re-aducerea atenției în prezent și concentrarea ei pe respirație.

În același timp, practicanții meditației, având exercițiul momentului prezent, realizează că există un timp între stimul și reacție, timp în care noi alegem cum să ne comportăm. Fiind conștient că ai timp să alegi un comportament sau altul, îți crești șansele să faci o alegere constructivă.

Este ușor să te ascunzi în spatele unor motive care aparent nu au legătură cu tine pentru a justifica reacțiile impulsive.

Calea spre o viața echilibrată și împlinită are la bază decizii care te duc spre ce ți-ai propus și ce ți-ai dori: o viață plină de prieteni, familie, sens în ceea ce faci, iubire și relaxare. Pune în aplicare oricare din metodele de mai sus și nu uita: schimbarea este un proces continuu. Acordă-ți timp și răbdare.

Citește în continuare Cum ne explicăm impulsivitatea

De Irina Doiciu, psiholog, terapeut de cuplu, consilier în carieră, consultant schimbare comportamentală a adulților

www.improving.ro

irina@improving.ro

Tel.: 0722.564.301

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Atacul de panică: simptome și tratament
Atacul de panică: simptome și tratament

Atacul de panică sau stările intense de anxietate sunt stări în care simțim o teamă foarte mare, ca o amenințare la adresa vieții noastre. Iată ce gânduri ne copleșesc în astfel de situații și ce stări fizice, pentru a le putea identifica în mod corect.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste
Cum poți da dovadă de asertivitate
Cum poți da dovadă de asertivitate

Când vorbim despre asertivitate, ne referim la calea sănătoasă de comunicare, prin care știm să ne exprimăm opiniile fără a deveni agresivi, știm să ne susținem un punct de vedere și să ținem cont de noi înșine în interacțiunile cu ceilalți, dar și să știm să refuzăm, renunțând la sentimentele de vină sau rușine. Totuși, atunci când trebuie să punem în practică toate sfaturile bune în acest sens, ne regăsim în sintagma frecvent utilizată „da, dar…” și aducem argumente pentru a justifica limitarea asertivității sau nepracticarea ei.

Citeste