Cum să rezolvi eficient o problemă

Cu toții ne confruntăm cu încurcături, situații stresante, varii probleme care, deseori, ne abat din drumul nostru, ne încarcă psihic și emoțional, rămânând deseori pe fundal, în așteptarea unei soluții. Iată și ce poți face, pentru a rezolva eficient o problemă și a nu te lăsa copleșită de ea.

Citește și:

Stresul muscular – consecința copleșitoare a multitasking-ului

Resurse utile pentru descărcarea emoțională

Viața înseamnă rezolvarea de probleme

Cu toții trecem prin situații problematice, mai mult sau mai puțin stresante. Fiecare zi din viață implică rezolvarea de probleme, de orice natură.

Prin urmare, este mai util să percepem problemele cu care ne confruntăm ca fiind provocări mai degrabă, situații din care poate vom avea ceva de învățat, fie despre situația întâlnită, fie despre noi înșine.

De cele mai multe ori, învățăm lucruri extrem de prețioase despre noi atunci când suntem puși în fața unei provocări.

De exemplu, putem descoperi o calitate sau o resursă despre care nu știam că există în noi și prin urmare, stima de sine poate fi influențată într-un mod pozitiv. 

În mod frecvent, în cazul în care problema este ușoară, o rezolvăm fără să ne gândim exact cum am ajuns la soluția respectivă.

Însă nu toate problemele sunt facile și prin urmare, este eficient să avem în minte un model de rezolvare de probleme pe care să-l aplicăm de fiecare dată când simțim ca avem nevoie de o structură clară.

Pas 1: Identificarea problemei cu care ne confruntăm

De ce este această situație problematică pentru mine?

Ce anume mă deranjează mai tare la această situație?

Pas 2: Formularea unor soluții posibile

Ce soluții aș putea aborda pentru a rezolva această problema?

Care cred ca este cea mai bună soluție pentru mine?

Pas 3: Formularea unui plan cât mai concret și eficient

Care sunt resursele de care am nevoie? Cine mă poate ajuta?

Când? În ce zi? În ce moment al zilei aș avea timp să mă ocup de asta?

Ce voi avea de făcut? Care sunt pașii pe care trebuie să-i urmăresc?

Pas 4: Punerea în aplicare a soluției selectate și evaluarea rezultatelor

Cât de eficient a fost planul meu? Sunt mulțumită de rezultate? Aș putea opta pentru o soluție mai eficientă data viitoare?

 

Amânarea și ignorarea problemelor nu sunt soluții decât pe moment

Din păcate, de puține ori problemele se rezolvă de la sine, fără ca noi să avem vreo contribuție. Foarte multe persoane au tendința de a evita să se gândească la situațiile problematice în care se află din varii motive.

Însă această strategie se dovedește a fi bună pentru starea emoțională doar pe termen scurt.

Este important să avem o atitudine proactivă și să ne mobilizăm resursele pe care le avem înainte ca problemele noastre să se amplifice. 

Data viitoare când te confrunți cu o problemă personală de orice natură, poți lua în considerare următoarele recomandări din studiile de specialitate:

Stabilirea unui moment oportun al zilei/săptămânii/lunii pentru rezolvarea de probleme

Eliminarea factorilor distractori (televizor, telefon etc.) întrucât este recomandat să avem mintea liberă și clară atunci când încercăm să găsim soluții într-o problemă

Exersarea pașilor de rezolvare de probleme (menționați mai sus), respectiv să încercăm să avem o structură clară/un schelet pe care să ne putem baza ori de câte ori avem nevoie

Stabilirea unei liste de probleme importante pentru (care sunt problemele urgente si importante cu care mă confrunt).

Notează-ți demersul rezolvării, iar data viitoare când te vei confrunta cu o problemă similară, va fi mult mai ușor să ai o abordare eficientă.

În concluzie, viața înseamnă rezolvarea de probleme. Problemele și stresul generat de probleme vor dispărea doar atunci când vom face ceva concret în direcția aceasta și vom aplica strategiile eficiente pe care le învățam din mers.

Nu există soluții perfecte și de aceea, e important să jonglăm cu cât mai multe variante până găsim soluția cea mai potrivită.

Ar fi foarte util să ții un jurnal în care să ai evidența tuturor problemelor cu care te confrunți și soluțiile pe care le-ai găsit până în prezent.

În felul acesta, îți poți da seama de procesul de dezvoltare personală și îți poți urmări evoluția mult mai concret. Și data viitoare când te confrunți cu o problemă similară, vei cunoaște pașii care te aduc mai aproape de soluția cea mai bună.

 

De Alexandra Irimes, psiholog clinician, psihoterapeut cognitiv-comportamental, NLP coach

www.alexandrapsiholog.ro

Tel.: 0743.005.362

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum să rezolvi eficient o problemă
Cum să rezolvi eficient o problemă

Cu toții ne confruntăm cu încurcături, situații stresante, varii probleme care, deseori, ne abat din drumul nostru, ne încarcă psihic și emoțional, rămânând deseori pe fundal, în așteptarea unei soluții. Iată și ce poți face, pentru a rezolva eficient o problemă și a nu te lăsa copleșită de ea.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste