De ce este important să nu ignorăm o problema psihică

O problemă psihică nu trebuie să fie motiv de stigmatizare. La fel cum organismul ni se poate îmbolnăvi, la fel și psihicul are suferințele lui. Iar pentru vindecare, primul pas este recunoașterea nevoii de ajutor și acceptarea acestuia.

Citește și:

Cum știi că psihoterapia are efect

Cum functioneaza psihoterapia

Să ai depresie și atacuri de panică, să ai frici, insomnii, să nu știi ce se întâmplă cu starea ta de bine, nu este o rușine!

Trăim într-o societate care pune permanent presiune pe noi, trăim în stres, și fiecare reacționează diferit la mediul extern, în funcție de moștenirea sa genetică, de mediul în care a trăit, de resursele de care dispune.

Se estimează că una din trei persoane va avea, la un moment dat în viață, o problemă psihică. Studiile au mai arătat că 75% dintre persoanele cu o problemă psihică cer ajutor după mai mult de un an, uneori se poate ca o persoană să ceară sprijin abia la 30 de ani de la debutul problemei.

Din păcate, în România, încă se mai consideră că a merge la psiholog este o rușine.

De multe ori persoana își neagă problemele, ajungând să creadă că întotdeauna ceilalți sunt de vină  iar ea nu are nici o problemă, nu trebuie să schimbe nimic, ci să fie acceptată așa cum este, ignorând de fapt ceea ce se întâmplă cu ea.

 

Ce este o problemă psihologică

Este acea problemă care ne împiedică să ne trăim starea de bine, ne influențează calitatea vieții, iese la suprafață în situațiile care ne provoacă, ne scot din rutină, și mai ales în situațiile limită.

O problemă psiho-emoțională ne influențează deciziile și alegerile, este în strânsă legătură cu stima noastră de sine, ne împiedică să fim îndrăzneți, să ne afirmăm.

 

De ce este bine să nu ignorăm o problemă psihică

Dacă este ignorată, poate ajunge până la a se manifesta prin corp, somatizându-se în diverse dureri și boli, până la ipohondrie.

Acest lucru ne poate afecta stilul de viață, ne împiedică să ne bucurăm în mod firesc de un concediu, de o realizare, de succes, de momentele de relaxare.

În situațiile cheie din viață, respectiv examene importante, schimbarea unui job, căsătoria, apariția unui copil, divorțul, decesul unor membrii din familie, problemele de ordin psiho-emoțional se vor acutiza, iar persoana va reacționa distorsionat și neadaptativ, astfel încât poate dezvolta atacuri de panică, depresii, crize de isterie, ipohondrii.

Dacă ne doare stomacul, dantura sau spatele mergem la medic, nu stăm cu durerea. Însă ne încăpățânam să ignorăm durerea psihologică, să negăm atunci când avem o problemă de ordin emoțional.

Cu toții știm că o problemă ignorată de obicei se amplifică.

Iar în situațiile limită vom acționa conform fondului nostru problematic, și astfel, dacă suntem anxioși vom reacționa cu anxietate, ne putem bloca sau putem face un atac de panică, putem dezvolta insomnii care ne vor face să fim mereu obosiți și ne vor împiedica să acționăm conform potențialului nostru, putem deveni trișți și lipsiți de poftă de viață și fără inițiativă.

 

Riscurile ascunderii unei probleme psihice

Atunci cand ne confruntăm cu o problemă în plan psiho-emoțional este bine să ne gândim și la faptul că dacă o ascundem de apropiații noștri și la un moment dat această disfuncție apare, aceștia nu vor ști ce se întâmplă cu noi, cum am ajuns aici și, mai ales, cum ne-ar putea ajuta.

La femei, de exemplu, este știut faptul că sarcina poate aduce multe modificări psiho-emoționale, iar după naștere se poate ajunge la depresia post-natală.

Cu atât mai mult în perioada de după naștere, dacă am avut înainte o problemă emoțională pe care am ignorant-o sau am ascuns-o, femeile devin vulnerabile datorită hormonilor și sunt predispuse ca aceasta să reapară și chiar să se amplifice.

De ce să ne facem viața grea ignorând o problemă importantă pentru dispoziția noastră zilnică?

De ce să ne gândim mereu la „ce spune lumea?' și să stăm în prejudecată și durere psihologică când există soluții? Avem nevoie să înțelegem ce se întâmplă cu noi.

 

Semnele unei suferințe psihice

Există anumite semne care ne fac să ne dăm seama că ceva este în neregulă cu noi și că putem să cerem ajutor specializat.

Astfel, putem să observăm dacă ceea ce simțim este la o intensitate mai mare decât o făceam înainte și la o intensitate mai mare decât o simt ceilalți, putem să ne gândim cât de des și cât de intens suferim și ne înfuriem, cât de des și de intens întrăm într-o stare de frică care ne împiedică să fim noi înșine și care ne dă o stare de suferință.

Cât de des ceea ce simțim ne împiedică să ne desfășurăm activitățile? În viață trecem prin situații diverse, iar imprevizibilul își face apariția la fiecare dintre noi. Cât de mult ne panicăm în fața noului?

Dacă am suferit o pierdere, și în ciuda faptului că a trecut ceva timp, acea pierdere ne ocupă gândurile și ne împiedică să funcționăm la capacitatea noastră normală, atunci se ridică un semn mare de întrebare și ar fi binevenită decizia de a cere un ajutor specializat.

Dacă constatăm că avem tot felul de dureri, că începem să frecventăm diverși medici pentru tot diverse afecțiuni, dacă începem să consumăm alcool des pentru a ne simți mai bine și a reuși să adormim, fumăm mult mai mult decât înainte, dezvoltăm insomnii și ne vine să cumpăram tot ce ni se poate da fără rețeta de la farmacie numai sa ne calmăm, dacă ajungem să ne fie teamă să stăm singuri și ne căutăm mereu activități pentru a nu fi cu noi înșine și cu gândurile noastre, dacă nu mai găsim plăcere în nimic, nu ne mai simțim confortabil în pielea noastră și avem o părere din ce în ce mai proastă despre noi, fiecare dintre acestea sunt semne că ar fi bine să mergem să discutăm cu un psiholog.

 

Acceptarea ajutorului de care avem nevoie

A merge la psiholog ar trebui să devină echivalent cu a merge la orice medic de specialitate pentru o problemă de sănătate avută.

Așa cum toată viață trăim în corpul nostru, tot așa trăim toată viața cu mintea noastră. Dacă avem grijă de corp, de ce nu suntem obișnuiți să avem grijă și de minte?

Un psiholog ne poate ajuta să ne identificăm problemele, să facem față emoțiilor negative, să găsim strategii de rezolvare, să ne îmbunătățim calitatea vieții. De ce am dori sa trăim toată viață cu în frică și atacuri de panică, cu tristețe și lacrimi, cu  crize de nervi și însingurare?

Chiar dacă suntem înconjurați de prieteni care ne pot asculta și ne  pot da sfaturi, acest lucru nu este suficient pentru a face problema psihologică să dispară.

Așa cum nu putem cere sfaturi de la prieteni dacă avem o afecțiune la ficat, plămâni sau inimă, tot așa nu  prietenii sunt cei care ne  pot ajuta să depășim cu success o problemă de ordin psihologic.

 

De Doina Badea, psiholog clinician și psihoterapeut la Cabinet de psihoterapie Doina Badea

Tel.: 0726.736.993

Facebook: Psihoterapeut Doina Badea

www.la-psiholog.ro/psihoterapeut-doina-badea

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
De ce este important să nu ignorăm o problema psihică
De ce este important să nu ignorăm o problema psihică

O problemă psihică nu trebuie să fie motiv de stigmatizare. La fel cum organismul ni se poate îmbolnăvi, la fel și psihicul are suferințele lui. Iar pentru vindecare, primul pas este recunoașterea nevoii de ajutor și acceptarea acestuia.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste