Dezvoltare personală pentru copiii cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică

Creșterea și dezvoltarea potențialului unui copil cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică sunt mult mai importante decât încadrarea acestuia pe o scală de competențe. Iată ce putem face pentru dezvoltarea personală a acestor copii.

Citește și:

Semne clare pentru autism

Beneficiile aduse de animale copiilor cu autism

Dezvoltarea oricărui individ se întâmplă pe toată perioada vieții și vine din nevoia acestuia de adaptare la mediu.

Dacă persoana se confruntă cu anumite tulburări de natură psihică, psihomotrica sau fizică, atunci dezvoltarea ei trebuie dirijată, asistată de specialiști și familie pentru a depăși momentele de neputință și neînțelegere. Dizabilitatea  este o componentă a condiției umane.

Oricine poate ajunge la o anumită situație de dizabilitate ca rezultantă a interacțiunii stării de sănătate cu mediul în care aceasta trăiește și se dezvoltă. Dizabilitatea este un fenomen complex , multidimensional și în dinamică.

Tulburarea de dezvoltare la copii este un fenomen des întâlnit în domeniul medical și cel psihologic de aceea este necesară o abordare multidisciplinară pentru a creea posibilitatea identificării tuturor factorilor ce au stat la baza declanșării acesteia și apoi pentru conceperea unui plan solid și complex de intervenție care să ofere sprijin  în dezvoltarea copilului și familiei acestuia în egală măsură.

Dezvoltarea personală a unui copil cu tulburări de dezvoltare înseamnă parcurgerea mai multor etape, cea a dezvoltării autonomiei pentru ai crește stima de sine, cea a integrării senzoriale pentru a putea percepe mediul adecvat, cea a dezvoltării emoționale pentru a se înțelege pe el și pe ceilalți, cea a dezvoltării limbajului care poate diferi în funcție de potențialul fiecăruia, cea a socializării.

Fiecare etapă are metode și utilizează instrumente diferite în funcție de nevoia fiecărui copil, dar și în funcție de pregătirea și expertiza specialistului.

Tulburarea de dezvoltare afectează mai multe arii și abilități și pentru ca un copil să beneficieze  de o recuperare constructivă are nevoie de intervenție multidisciplinară, cu echipa formată din mai mulți specialiști.

 

Evaluarea complexă a copilului cu tulburări de dezvoltare

Evaluarea complexă presupune evaluarea multidisciplinară a copilului din punct de vedere medical, psihologic și educațional și pornește de la premisa că orice copil se modelează prin interacțiunea dintre aspectele biologice și cele de mediu fără a neglija așteptările de la viață ale persoanelor cu care interacționează acesta.

În evaluare, specialiștii trebuie să aibă o abordare holistică, fără a se limita la a măsura nivelul de dezvoltare al copilului numai după niște teste sau rapoarte standard deoarece se ajunge la etichetare.

Evaluarea copilului trebuie făcută în context particular de viață și în funcție de calitățile unice ale lui, ale familiei sale și ale mediului în care activează.

În cazul unui diagnostic multiplu, echipa multidisciplinară, va emite un set de recomandări care pot fi aplicate și gestionate de întreaga echipă și care sunt în concordanță cu capacitatea de funcționare a fiecărui individ.

Evaluarea capacității reprezintă stabilirea potențialului biopsihic al copilului care este mult mai important decât încadrarea acestuia pe o scala de competențe.

Evaluarea capacității și a performanței se realizează de către specialiști cu participarea activă a părinților și persoanelor de referință din viața copilului în cadrul unui complex de cunoaștere atât în mediu de viață obișnuit, cât și în condiții de testare.

 

Intervenția timpurie

Evaluarea și intervenția terapeutică cresc șansele recuperării cu 80% dacă se fac în copilăria timpurie, adică până în vârstă de 3 ani.

Dezvoltarea unui copil trebuie făcută treptat, creierul copilului trebuie antrenat și stimulat astfel încât procesul de învățare să fie corelat cu vârsta.

Jocul de integrare senzorială contribuie la dezvoltare cognitivă, la dezvoltarea limbajului, la controlul emoțiilor, dezvoltare fizică și creativitate, la deprinderea abilităților sociale.

Beneficiile imediate ale folosirii simțurilor în joc contribuie semnificativ la dezvoltarea creierului și se reflectă în dezvoltarea emoțională și cognitivă.

Pentru că dezvoltarea emoțională și cea socială sunt importante, este recomandat că jocul senzorial să fie împărtășit, adică să fie împreună cu cineva.

În copilăria timpurie informațiile din mediul înconjurător sunt primite prin intermediul percepției, iar percepția se face cu ajutorul simțurilor și se sedimentează la nivelul creierului ca baza de date pentru procesul de comparare și învățare.

În practică întâlnim copii care au tulburări de dezvoltare care se manifestă prin hipersensibilitate sau hiposensibilitate, care duc la lipsa atenției sau agitație, ceeea ce face că ei să nu poată parcurge etapele învățării în mod adecvat. Acestea, în fapt, sunt efectele unei lipse de stimulare sau a unei suprastimulari.

Prin urmare, evaluarea trebuie să aibă drept scop întocmirea unui plan de intervenție multidisciplinar în cadrul căruia să fie valorificate deprinderile și abilitățile dobândite/cunoscute și construirea sau reconstruirea altora necesare pentru a crește nivelul de autonomie și atingerea potențialului maxim al copilului

 

De Iren A. Ioniță, pedagog de recuperare specialist în tulburări de dezvoltare, Consilier de dezvoltare personală, fondator Papillon Clinique

www.papillonclinique.ro

contact@papillonclinique.ro

Tel.: 0722.297.527

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Conflict în cuplu: Îți poți exprima gândurile și emoțiile?
Conflict în cuplu: Îți poți exprima gândurile și emoțiile?

De multe ori, într-un conflict în cuplu, tindem să fim dominați de emoții, iar manifestarea acestora fie ia calea furiei necontrolate, fie duce la mutism. Câteva idei despre cei care nu spun ce au de spus… atunci când ar trebui să o facă.

Citeste
Neajunsurile de la maturitate ale unui copil răsfăţat în exces
Neajunsurile de la maturitate ale unui copil răsfăţat în exces

Din dorinţa de a-i oferi tot ceea ce-i mai bun, noi părinţi, ajungem, uneori, să avem un copil răsfățat în exces. Acest lucru are efecte negative şi în perioada copilăriei, însă acestea pot fi mult mai evidente și împovărătoare în viaţa de adult.

Citeste
Utilizarea meloterapiei în dezvoltarea copilului
Utilizarea meloterapiei în dezvoltarea copilului

Meloterapia armonizează dezvoltarea copilului, ajutându-l să își înțeleagă și exprime mai corect emoțiile, să comunice, să se integreze mai bine social. Iată și alte beneficii ale acestei metode terapeutice.

Citeste
Dezvoltare personală pentru copiii cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică
Dezvoltare personală pentru copiii cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică

Creșterea și dezvoltarea potențialului unui copil cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică sunt mult mai importante decât încadrarea acestuia pe o scală de competențe. Iată ce putem face pentru dezvoltarea personală a acestor copii.

Citeste
5 conversații obligatorii înainte de nuntă
5 conversații obligatorii înainte de nuntă

Toate cuplurile își doresc același lucru: o căsnicie fericită. Iată cinci tipuri de conversații pe care trebuie să le aveți înainte de nuntă!

Citeste
De ce e bine să ai așteptări mari în cuplu
De ce e bine să ai așteptări mari în cuplu

Unii psihoterapeuți de cuplu le spun partenerilor să aibă așteptări mai mici unul de la celălalt. Dacă așteptările sunt reduse, nu vor mai fi dezamăgiți în relație. Acest sfat este greșit.  Iată de ce.

Citeste